Je obecně známo, že se dožíváme vyššího věku, ale pojišťovny tento fakt nějak nezohledňují. Četl jsem článek, ve kterém se uvádělo, že přes 80 procent populace se dožije důchodového věku, což je vysoké a příznivé číslo, ovšem nikoli pro stát, který nám poté musí vyplácet důchod.

Za posledních 20 let se úmrtnost v republice vyvíjela snad nejpozitivněji v celé Evropě. Víte, že patříme mezi deset zemí, kde došlo k nejvyššímu snížení úmrtnosti v jednotlivých věkových skupinách? Jinými slovy, z pohledu statistik umíráme méně často, ale pojišťovny to nijak nezohledňují a vybírají od nás stále stejně vysoké poplatky.

Několik případů z praxe, kdy pojišťovna neplní:

1) Klientovi se stal pracovní úraz a požadoval po pojišťovně finanční kompenzaci, jelikož měl sjednané připojištění pracovní neschopnosti. Pojišťovna odmítla plnit, jelikož z výluk vyplývalo, že se pracovní neschopnost nevztahuje na pracovní úraz.

2) Klientka podstoupila plastickou operaci a poté byla několik dní hospitalizována v tamní nemocnici. Logicky požadovala pojistné plnění po pojišťovně, ale také přišla k údivu, kdy pojišťovna odmítla plnit, jelikož plastické a kosmetické „úpravy" se do hospitalizace nezapočítávají. Počítají se jen hospitalizace nezbytně nutné z lékařského hlediska.

3) Klient dostal lidově řečeno housera, blokla se mu záda, když zvedal těžké břemeno. Požadoval po pojišťovně plnění, jelikož houser jej vyřadil na několik měsíců. K velkému údivu dospěl, když mu pojišťovna také odmítla plnit na základě takzvané civilizační choroby, kterou má většina pojišťoven ve výlukách.

Pojišťovny většinou vycházejí z úmrtnostních tabulek vydávaných Českým statistickým úřadem. Úmrtnostní tabulky Českého statistického úřadu jsou už v době výpočtu pro pojišťovny zastaralé, jelikož jde například o údaj z roku 2010, ovšem úmrtnost a délka života, jak jsem již psal na začátku článku, se značně a postupně prodlužuje, proto dané výpočty opravdu většinou nekorespondují s realitou.

Klienti pojišťoven navíc umírají čím dál tím méně, jelikož pojišťovny do pojištění přijmou jen zdravého klienta, ale Český statistický úřad počítá veškeré obyvatelstvo, tedy třeba i narkomany, alkoholiky, bezdomovce apod. Rozdíl mezi úmrtnostními tabulkami Českého statistického úřadu a pojišťovnou může být až několik desítek procent, kvůli tomu se toto pojištění člení mezi nejvíce vydělávající. Navíc ze zpráv pojišťoven přichází informace, že v pojišťovnách „leží" balíky peněz, které si nikdo nevyzvedl po smrti klienta.

Jinými slovy obmyšlené osoby ani nevědí, že jsou obmyšlenými osobami a pojišťovna nemá povinnosti toto pojistné plnění vyplácet automaticky.

Prapodivné výluky a nízké plnění:

Obchodníci či pojišťováci jsou někdy mistři ve vymýšlení triků, jak na nás zapůsobit, abychom si sjednali životní pojištění. „Cokoliv se vám stane, tak okamžitě plníme, třeba jen ohnutý malíček." Známé rčení: „Když ptáčka lapají hezky mu zpívají." Dodnes platí u jakéhokoliv pojištění, že skutečnou kvalitu pojištění poznáme až v momentu nároku na plnění. Do té doby kliente hezky plať. „Plníme vše, s výjimkou toho, co se ve skutečnosti stane," anebo „pojišťovna plní jen to, co právník pojišťovny zapomněl napsat do výluk." A jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podmínky většiny pojištění jsou psány jazykem, který je pro běžného člověka nesrozumitelným textem.

Pojištění je velmi variabilní součást našeho dnešního života, ale pozor, musíme si uvědomit, co pro nás je a co naopak není důležité, respektive jaká rizika pojistit a jaká ne. V tomto článku jsem jen lehce nastínil, co je součástí každé pojistné smlouvy, a to jsou pojistné podmínky. Doporučuji vždy přečíst výluky u pojistné smlouvy, abyste pak nezůstali udiveni, proč se neplní.

Bohužel pojišťovna na to má v té chvíli právo, jelikož svým podpisem stvrzujete, že jste si přečetli anebo alespoň prošli pojistné podmínky a rozumíte jim. Myslím si, že kdyby každý klient věděl, jaké výluky na něj čekají v pojištění, bude obezřetnější.

Jan Dragon, finanční expert