Právě ona odpovídala na otázky v dalším dílu seriálu Chováme se odpovědně o firmách, kterým záleží na jejich okolí.

A proč se vlastně školka jmenuje Josefinka?

Po mé babičce, u níž jsem trávila část dětství a která žila taky v podobné vile. A u níž jsem se hodně naučila a která mi hodně dala. Když jsem tuhle vilu viděla, hned jsem si na ni vzpomněla.

Vaše školka vypadá velmi útulně, už tím, že sídli v prvorepublikové vile. V čem se ještě liší od ostatních mateřských škol v Brně?

Tím na první pohled nejmarkantnějším rozdílem je asi saunování dětí. Máme v suterénu školy krásnou saunu, což je v Brně a pokud vím i v dalších městech ojedinělé. S dětmi se jedenkrát týdně saunujeme, což je výborný prostředek k otužování a posilování imunuty. Samozřejmě jsme saunování uzpůsobili dětskému organismu, v sauně jsou kratší doby při nižších teplotách než dospělý člověk. Děti saunu milují, celý týden se těší, až si ji zase užijí. Kromě saunování se lišíme od většiny akreditovaných škol i tím, že máme menší počet dětí ve třídách. Máme je dvě po deseti dětech, což je ideální pro rozvoj individuálních schopností dítěte, rozvoj jeho osobnosti, spokojenost a pododu. Také dítě lépe poznáme. Přitom je počet deseti dětí dostačující k tomu, aby se začlenilo do kolektivu a v rámci preprimární výchovy tak docházelo k jeho socializaci. A nerada bych zapomněla ještě pocit domácího prostředí, které děti mají díky tomu, že sídlíme v rodinné vile.

Vrátil bych se k sauně. Poznáte, že jsou díky ní děti ve vaší školce méně němocné?

To se nedá říct, protože si nevedeme statistiky. Řekla bych, že ano, ale nemohu to podložit fakty. Každopádně doktoři říkají, že každotýdenní saunování o třetinu snižuje výskyt klasických zimních nemocí jako je nachlazení, chřipka nebo angína.

Jaký je rozdíl ve vedení mateřské školy oproti klasické firmě, která má za hlavní cíl zisk?

Vzhledem k tomu, že jsme zařazeni do sítě škol a školských zařízení ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, dostáváme od Jihomoravského kraje dotace, které částečně pokryjí náklady na personál a tím se nám daří snížit školné. Snažíme se tak naši soukromou školu zpřístupnit většímu počtu rodičů. Zároveň jsme se museli zavázat, že jakýkoliv potenciální zisk vrátíme zpět do školy a do vzdělávání, což je asi ten největší rozdíl mezi námi a klasickou firmou. Mým úkolem jako ředitelky školy je samozřejmě udržet chod školy ekonomicky, ale naším cílem (a potažmo i společenským ziskem) je dobře připravené dítě na jeho další vzdělávací cestu.

Použila jste slovo ekonomicky. V poslední době se s ním snoubí původně naprosto neslučitelný pojem: ekologicky. Jak je na tom vaše mateřinka s ekologií?

Děti k ní samozřejmě vedeme, máme zpracovanou environmentální výchovu. Děti třídí odpad, sbíráme papír a soutěžíme tím s panem Popelou, což je akce společnosti A.S.A., která papír odváží. Sběrem starého papíru jsme zachránili od září už pět vzrostlých stromů a to jsme malá školička. Také maximálně používáme recyklovaný materiál pro pracovní i výtvarnou výchovu a snažíme se ekologicky myslet i v dalších oblastech.

Je něco, co Vás na obrazu Vaší školky trápí a chtěla byste to vylepšit?

Je to především pohled některých rodičů na soukromé mateřské školy. A tedy i na nás. Nedostanou-li se do státní mateřské školy, berou nás někteří jako méně vhodnou alternativu. Nutnost, kterou se snaží zkrátit na co nejmenší dobu. Určitě v tom hrají roli i peníze. Byla bych však moc ráda, kdyby se tento pohled změnil. Naše (a každá jiná kvalitní) soukromá škola je díky zařazení do sítě ministerstva pod neustálým dohledem České školní inspekce a na to rodiče občas zapomínají. Musíme pracovat podle stejného rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání jako státní školky, musíme mít stejně pedagogicky vzdělaný personál a musíme dodržovat stejné podmínky školského zákona. Jsem tedy přesvědčena, že soukromé zařízení jako je to naše může být velice dobrým a přínosným startem pro vstup do základní školy. A nikoliv nutností, či jen alternativou. V malém kolektivu dítě poklidněji a postupně přejde z rodinného prostředí až do základní školy a pobyt v naší mateřince se pro něj stává zkušeností, radostí a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do dalšího života. (tom)