VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní krizi předejde lepší koordinace staveb, míní předseda spolku Brno+

Brno /ROZHOVOR/ - V pozici náměstka pro dopravu brněnského primátora se Robert Kotzian věnoval třeba i projektu rezidentního parkování. S jeho současnou podobou pod vedením nynějších radních i s některými jejich dalšími kroky však nesouhlasí. „Náměstci Matěj Hollan a Martin Ander představují zelený myšlenkový proud magistrátu, který je protipólem mého smýšlení o dopravě. Domnívám se, že stejně to bylo i s Vladimírem Bielkem,“ komentuje Kotzian odchod vedoucího úředníka odboru dopravy.

1.10.2017 10
SDÍLEJ:

Předseda spolku Brno+ Robert Kotzian.Foto: Deník/Attila Racek

Jaká byla za vašeho působení na magistrátu spolupráce s Bielkem?

Myslím, že nepochybně patří k předním odborníkům na dopravu v Brně a možná i na celé jižní Moravě. Za celou dobu svého působení na magistrátu jsem neviděl důvody pro jeho odchod. Často jsme spolu vedli dlouhé a náročné, ale věcné debaty. Někdy přesvědčil on mě, že nemám pravdu, někdy to bylo naopak. Vždycky jsme se ale dokázali nakonec dohodnout na společném postupu. Myslím, že tak je to správně.

Byl jeho nynější odchod z funkce odůvodněný?

V médiích náměstek Ander zcela otevřeně řekl, že Bielko byl odvolán z politických důvodů. Tohle je naprosto nepřijatelné, ať už za svého působení ve vedoucí funkci udělal jakékoliv chyby. Důvody Bielkova odchodu nebyly věcné. Nebo jsem alespoň doposud žádný takový důvod neslyšel.

Myslíte si, že roli hrál i fakt, že se současní radní přiklání k jiné dopravní politice než vedoucí?

Samozřejmě. Zejména se to týká těch, kteří jsou mu přímo nadřízení a mají přímý vliv na dopravu ve městě, tedy náměstků Hollana a Andera. Ander se zdánlivě stará pouze o životní prostředí a rozvoj města, nicméně prosazuje ve městě mnoho opatření, jejichž ambicí je zasahovat do dopravy ve městě. Jsou to například nízkoemisní zóny a akční plány pro ovzduší. Rozhodně nejsou stejného názorového ražení jako Bielko. On ale byl vždycky profesionál a snažil se plnit zadané úkoly.

Napadají vás konkrétní projekty, ve kterých se s náměstky neshodl?

Nepochybně překvapivé zrušení přechodu v Údolní ulici v závěru minulého volebního období. Já jsem měl také pochyby o tom, jestli toto opatření bude mít pozitivní vliv na dopravu, a dnes se domnívám, že ano. Doprava v ulici je plynulejší. Před volbami se Hollan procházel v masce zvířete po místě zrušeného přechodu a halasně sliboval, že jej obnoví. Dosud ho neobnovil. Druhým bodem sváru je železniční uzel Brno. Začátkem října má být zveřejněná studie proveditelnosti. Klíčový dokument, na základě kterého stát rozhodne o finálním místě hlavního nádraží. Členy výboru, který studii schvaluje, jsou kromě jiných také zástupci odboru dopravy a Bielko. Vím, že Ander a Hollan v něm měli významného věcného oponenta.

Hrálo to v jeho odchodu roli?

Nemůžu si nevšimnout zvláštní časové shody mezi Bielkovým nuceným odchodem a termínem odevzdání studie proveditelnosti. Po něm mají začít řešení nejklíčovějšího stanoviska ke studii, a to stanoviska města Brna. Ander s Hollanem díky Bielkovu odchodu ztrácejí významnou překážku v prosazování svých postojů. Oba dva se totiž snaží dostávat jemnými posuny významů spoustu dokumentů města, kam chtějí. Část radních to často nerozpozná. Bielko jim v tom ale oponoval.

Předseda spolku Brno+ Robert Kotzian.

Byl jejich oponentem jen on?

Nedělal to samozřejmě sám, měl na to celý aparát svého odboru. Je taky ale jasné, že Hollan vzkázal do osazenstva odboru dopravy: Kdo se mi bude stavět, ten půjde od válu.

Lze k aktuální dopravní situaci v Brně přistupovat lépe, než jak činí brněnští radní?

Měli by především reálně začít koordinovat dopravní stavby. Podle toho, jak sleduji jednání na magistrátu, je koordinace staveb velmi slabá. O tom svědčí i fakt, že v září, dopravně nejnáročnějším měsíci v roce, a ještě ke všemu v pondělí, byla uzavřená jedna z klíčových brněnských tepen, Křenová ulice. To je úplně nejhorší doba na zahájení podobné uzavírky. Mně je naprosto jasné, že koordinace staveb nikdy nebude dokonalá, nikdy nelze skutečně vychytat všechno. K menším či větším obtížím docházet bude. Ale opravdu není možné zahájit rekonstrukci takové ulice v polovině září.

Odevzdání studie proveditelnosti hlavního vlakového nádraží v Brně bylo už několikrát odložené. Z jakého důvodu se opakovaně termín prodlužuje?

Termín se posunul celkem šestkrát, doposud vždy z věcných důvodů. Studie je mimořádně podrobná a náročná. Její textová část má tisíc stran a nespočet výkresových příloh. V tak rozsáhlém dokumentu a analýze se najde spousta částí, kdy je potřeba mít víc času něco zanalyzovat podrobněji. Předpokládám, že Hollan a Ander se ale budou snažit o to, aby se odevzdání studie znovu odložilo. Anderovou snahou podle mě je z nádraží udělat volební téma v komunálních volbách.

Myslíte si, že je možné, že výbor pro schválení studie termín opět prodlouží?

Stalo se to šestkrát, může se to stát posedmé. Já mohu pouze doufat, že to tak nebude a že zpracovatelé snad vypořádali všechny připomínky. Uvidíme. Až bude dokument zveřejněný, vyžádám si samozřejmě celé připomínkové řízení za celou dobu zpracování studie a budu se v něm snažit vyznat.

Máte výhrady vůči rezidentnímu parkování v podobě, v jaké ho představují současní radní?

Když jsem opouštěl radnici, projekt byl novinka v dokumentu Strategie parkování, který vznikl za mého působení. Proti rezidentnímu parkování obecně nemám nic. Je to nástroj, který při přiměřeném a rozumném používání může pomoci. V opačném případě uškodí. Jedna z mých největších výhrad proti projektu v Hollanově podání je vůči zpoplatňování rezidentních karet. Brňan v postavení rezidenta by měl platit devět set korun ročně za své auto. To nedává žádný smysl. Pokud by si tím Brňané kupovali garanci parkovacího místa v rozumné vzdálenosti od svého bydliště, dalo by se o tom uvažovat. Kupují si ale pouze zvýšenou pravděpodobnost zaparkování.

Robert Kotzian
• Narodil se v srpnu 1974.
• Působí jako předseda spolku Brno+.
• V roce 2003 dokončil doktorské studium na brněnské Univerzitě obrany, v roce 2014 pak studium práv na Masarykově univerzitě.
• Od roku 2006 do roku 2010 byl starosta městské části Brno-Bohunice.
• V roce 2009 se stal prvním místopředsedou brněnských občanských demokratů.
• V letech 2002 až 2006 a 2010 až 2014 byl brněnským zastupitelem.
• Od roku 2010 do roku 2014 byl prvním náměstkem primátora města Brna.
• K jeho zálibám patří četba, počítače a turistika.

Kolik by podle vás měly rezidentní karty stát?

Karty by měly být zdarma nebo za symbolickou cenu řádově v desítkách korun, aby pokryly náklady za vydávání karet.

Máte proti rezidentnímu parkování i další výhrady?

Podstatné také je, jestli rezidenti budou mít možnost parkování po celém městě, anebo jenom v místě, kde žijí. Přikláním se k tomu, aby byl systém rezidentního parkování pro Brňany prostupný. Aby rezident z Líšně mohl parkovat stejně u svého domu jako třeba v Žabovřeskách. Stejně tuto cestu člověk podnikne většinou v pracovní době, kdy lidé z Žabovřesek budou zas jinde v práci.

Letos si připomínáme pětileté výročí od otevření Královopolských tunelů, ale od té doby se Velký městský okruh příliš nerozrostl. Proč?

Kvůli pomalé přípravě těchto staveb Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, které není schopné je majetkoprávně připravit. Nejpřipravenější je úsek v Žabovřeské ulici. Já jsem v době svého působení na magistrátu prosadil smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic, kde jsme se dohodli, že město pozemky nutné pro stavbu vykoupí a následně je bude přeprodávat státu. Když jsem opouštěl křeslo náměstka primátora, tak zbývalo asi pět nevykoupených pozemků z původních zhruba sto dvaceti. Drtivou většinu potřebných pozemků jsme tedy vykoupili. Úsek Žabovřeské je dnes na stavbu připravený, ale silničáři se ke stavbě nemají. Paradoxně není problém v penězích, ty má Ředitelství silnic a dálnic připravené. Předpokládám, že problém je v přípravě staveb.

Jaké jsou podle vás hlavní dopravní problémy v Jihomoravském kraji?

Nepochybně nedostavěné dálnice D52 na Vídeň a D43 na Moravskou Třebovou. Zejména u dálnice na Vídeň je to neskutečná ostuda. Krajským problémem je také železniční uzel Brno, konkrétně jeho úzké hrdlo, které nedovoluje přidávat další regionální spoje. Poptávka po železniční dopravě v kraji i proto zdaleka převyšuje nabídku.

Jihomoravany trápí také špatný stav krajských silnic. Dá se proti tomu něco udělat?

Pouze mít více peněz. A to je politické rozhodnutí krajského zastupitelstva. Ke špatnému stavu vozovek přispívá i těžká tranzitní doprava. Opět se dostávám k problému neexistujícího dálničního spojení s Vídní a na sever Jihomoravského kraje. Pokud by tyto dvě podstatné komunikace existovaly, těžká doprava by jezdila po nich. Ulevilo by to silnicím i stavu ovzduší.

Jaká je příčina pomalé dostavby zmíněných dálnic?

Hlavně protesty takzvaných ekologických neziskovek, které dlouhodobě blokují třeba úsek D52 kolem Mikulova a prosazují naprosto nesmyslné spojení s Vídní přes Břeclav. Díky tomu stavba není dosud povolená. U D43 jsou to také podobné organizace. Iniciovaly mimo jiné i soudní vymazání dálnice D43 z územního plánu města. Soudně si vymohly také zrušení zásad územního rozvoje. A bez nich nemohou podobné stavby začít, pokud už nejsou povoleny z minula. To jsou příčiny, proč ani jedna z těchto dálnic není dostavěná.

Autor: Pavla Hloušková

1.10.2017 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 45 000 Kč

Strojírenští technici projektanti, konstruktéři Konstruktér chladících zařízení. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 45000 kč, mzda max. 55000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt se zaměstnavatelem e-mailem., , Konstrukce a vývoj komponent klimatizačních systémů , 3D modelování , Vyhotovování a úpravy technických výkresů a výrobní dokumentace, Řešení technických detailů ve spolupráci s dalšími odděleními a výrobou, Spolupráce na zkouškách zařízení a uvádění do provozu, Znalost AJ nebo RJ na komunikativní úrovni, Praxe v oblasti chladících zařízení nebo turbín min. 3 roky, Znalost práce se SolidWorks, ANSYS (Fluent, CFX), Flower, HYSYS, PRO-II., , Souhlas zaměstnavatele s modrou kartou. Pracoviště: Mirai intex s.r.o., Tuřanka, č.p. 858, 627 00 Brno 27. Informace: Mgr. Petra Nováková, .

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 12 200 Kč

Ostatní uklízeči a pomocníci KRÁTKODOBÉ ZAMĚSTNÁNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KRÁTKODOBÉ ZAMĚSTNÁNÍ, Místo výkonu práce: Brno , Práce v nemocničním prostředí v Brně, práce s krví, , Zájemci se dostaví ve Stř a Pá mezi 12.00 - 14.00 hod. na pobočku Vlhká 169/13, Brno - II.patro. Pracoviště: Odanstav, stavební družstvo - provoz, Vlhká, č.p. 169, 602 00 Brno 2. Informace: Vasyl Oros, +420 777 314 952.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 20 000 Kč

Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci Přejímač - pracovník v úpravě barevných kovů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt emailem., , Požadujeme: řidičský průkaz sk. B, průkaz k obsluze VZV, praxe ve skladu výhodou, praxe v ovládání hydraulické ruky výhodou, spolehlivost a trestní bezúhonnost, , , Zaměstnanecké výhody: stravenky, dny dovolené navíc, , Místo výkonu práce: Brno-Modřice, U Vlečky 622. Pracoviště: Tsr czech republic s.r.o. - 01, U Vlečky, č.p. 622, 664 42 Modřice. Informace: Tomáš Brumar, .

Informační technologie - Informační technologie Programátor 35 000 Kč

Vývojáři softwaru Java Developer. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 55000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadované dovednosti:, Znalost anglického jazyka minimálně na úrovni B2, , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Roi hunter a.s. - brno, Milady Horákové, č.p. 1957, 602 00 Brno 2. Informace: Jana Tůmová, +420 731 665 488.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Značení nových parkovacích zón v centru města Brna.
1 11

Přípravy na rezidentní parkování začaly v centru Brna malováním čar

Ilustrační foto.

K hlasitému jukeboxu v centru Brna vyjížděli strážníci hned dvakrát

Nová šance starému porcelánu či nábytku. Díky projektu Retro-Use

Brno /FOTOGALERIE/– Díky projektu Retro-Use, který shromažďuje věci od lidí, bez zjevného využití, se podle organizátorů setkal Tomáš Vichr s čajovou soupravou svého pradědečka, kterou znal jen z vyprávění.  A z toho měl obrovskou radost. Od soboty mohou lidé předměty vyrobené před rokem 1989 dovážet na nové sběrné středisko Retro-Use ve Francouzské ulici v Brně. Tam se dá zajet i s dodávkou.

Vybrzdil hokejistu Ujčíka. Trest platí, za volant nesedne na dva a půl roku

Brno - Dvacet měsíců vězení s podmínečným odkladem a zákaz řízení na dva a půl roku dostal Viktor Gajda za to, že na silnici ohrožoval bývalého hokejového reprezentanta Viktora Ujčíka. Obžalovaný se proti rozsudku okresního soudu ve Vyškově odvolal k brněnskému krajskému soudu. „Ve středu soud odvolání zamítl, tudíž platí původní rozhodnutí," potvrdila mluvčí krajského soudu Simona Pešková. Gajda byl až dosud řidičem u Dopravního podniku města Brna.

Klášter ukáže lidem unikátní klenotnici. Na její zdi někdo namaloval ledňáčka

Brno /FOTOGALERIE/- V roce 1605 tehdejší cisterciácký klášter na Mendlově náměstí v Brně zachvátil požár. Saze z něj jsou i po víc než čtyřech stech letech patrné na zdech takzvané klenotnice budovy. Odkryli je památkáři, kteří v posledních dvou letech místo zkoumali. Nyní se klenotnice poprvé otevře lidem, stane se součástí prohlídkové trasy augustiniánského opatství.

Opilý a zdrogovaný řidič utíkal před policisty. Skončil v cele

Brno – Alkoholem i drogami se před jízdou posilnil šestadvacetiletý cizinec, který se v úterý nad ránem rozhodl pro jízdu Brnem. Podivně jedoucí Škody Octavia si všimla policejní hlídka, řidič i spolujezdci se před nimi snažili utéct. O případu informovali policisté ve středu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT