Železniční dopravu na jihu Moravy o prázdninách čekají hned tři velké výluky zároveň. Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín upozorňuje, že cestující musí počítat s komplikacemi. „Bude platit výlukový jízdní řád a pokud někdo pojede třeba do Vídně na letiště, doporučuji, aby jel o spoj dříve," říká Karšulín.

Jaké výluky čekají jižní Moravu v létě?

Bude jich poměrně dost. Brno takovou situaci asi ještě nezažilo. Od Žďáru nad Sázavou a Tišnova ani od Letovic a Blanska nepojedou vlaky na hlavní nádraží. Bude to velký problém protože z těchto směrů přijíždí rychlíky, i IC a EC vlaky, které pak pokračují na Vídeň a Budapešť. Ani ty přes Brno hlavní nádraží neprojedou. Výluku plánujeme od poloviny července do poloviny srpna. My ji pracovně nazýváme výluka Křenová, protože opravíme železniční most v ulici a přes tento úsek se měsíc nedostane žádný vlak.

Není oprava mostu zbytečná, když se plánuje stavba nového nádraží v odsunuté poloze?

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín.Příští rok tu budeme slavit výročí 175 let provozu trati. Most už má hodně za sebou a je potřeba, aby sloužil ještě další roky, protože výstavba nového nádraží ještě není rozhodnutá. Musíme rozebrat koleje a celé drážní těleso nahoře na mostě a vyměnit jej. Klenby a spodní části mostu se to nedotkne, bude tam normálně fungovat silniční i městská hromadná doprava.

Kudy tedy pojedou vlaky?

Dálkové vlaky odkloníme přes nádraží Brno-dolní, které nyní pro osobní dopravu nefunguje. Správa železniční dopravní cesty tam postaví nástupiště pro náhradní dopravu. Tam pojedou z Brna hlavního nádraží autobusy. Výluka se dotkne i regionálních tratí. Vlaky od Tišnova projedou spojkou přes Brno-dolní směrem k Modřicím. Zastaví předtím také v Brně Králově Poli, kde mohou cestující přestoupit na tramvaj číslo šest, která přes léto pojede k hlavnímu nádraží. Vlaky z druhé strany od Letovic skončí v Brně-Židenicích, kde zřídíme velký přestupní uzel. Jsme domluvení s dopravním podnikem, že zajistí náhradní dopravu tramvajemi, což je po Brně nejrychlejší způsob dopravy. Pro cestu tramvají na úseku výluky, například z Králova Pole do Brna hlavního nádraží budou lidem v tramvajích platit jízdenky z vlaku.

Jaké další komplikace cestující čekají?

K tomu se ještě přidá výluka na Prštickém tunelu od poloviny června do poloviny září. Mezi Brnem hlavním nádražím a Moravskými Bránicemi nebo Ivančicemi a Moravským Krumlovem dopravu zajistí autobusy. Ty se nám ale nevejdou do prostoru před hlavním nádražím, kde běžně náhradní spoje zastavují. Stanoviště pro tuto náhradní dopravu zřídíme na tři měsíce v Uhelné ulici.

Stihnou cestující navazující spoje?

Do pěti minut by to měli zvládnout dojít. Ale cestující musí počítat s výlukovým jízdním řádem a pokud někdo pojede třeba do Vídně na letiště, asi bude mít jistější, vyrazit o spoj dříve. Uprostřed prázdnin se k tomu navíc přidá ještě třetí výluka.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín.Jaké stanice zasáhne?

Dotkne se stanic mezi Brnem, Vyškovem a Nezamyslicemi. I tam je silná náhradní autobusová doprava se stanovišti před nádražní budovou na tradičním místě. Naši informátoři lidem pomohou najít správný autobus, protože tam budou stát i autobusy pro spojení s nádražím Brno-dolní.

Odkud se Brňané mohou o výlukách dozvědět víc?

Na nádražích budeme mít informátory. Chystáme i text, který dojde lidem v Brně přímo do schránky. Rozdáme i letáky a mapky.

České dráhy podepsaly nedávno smlouvu na nákup regionálních souprav RegioPanter.Kdy seJihomoravané nových vlaků dočkají?

Všech sedm jednotek nasadíme nejpozději v roce 2015. Postupně nahradí elektrické jednotky řady 560, se kterými se potkáváme na lince S2, tedy Brno-Letovice. Nové jednotky už budou dvousystémové, takže nic nebrání tomu, aby mohly pokračovat i dále do Pardubického kraje. Staré jednotky byly jen na střídavý proud, který končí v Březové a před Svitavami se mění ze střídavého na stejnosměrný. Nové vlaky tak nabízí možnost spolupracovat s Pardubickým krajem a cestující by třeba nemuseli v Letovicích nebo Březové přestupovat.

V čem dalším se budou nové soupravy lišit od starých?

Ty současné jsou velké, šestivozové, na kapacitu pět set lidí i přesto, že do Březové už jezdí daleko méně cestujících. Nové soupravy jsou dvou nebo třívozové. Po Blansko pojedou vlaky s kapacitou pět set lidí, ale dál už jen jedna jednotka. Díky tomu ušetříme.

Zvýší se výrazně komfort cestování?

Pojedou až sto šedesát kilometrů za hodinu a mají také rychlejší rozjezd, takže se zkrátí doba jízdy oproti starým jednotkám. Mají klimatizaci, která funguje jak v zimě, tak v létě a zajistí tak cestujícím tepelnou pohodu. Společnost Kordis sice nemá zájem o první třídu v těchto regionálních vlacích, ale České dráhy ji obvykle zařazují. Takže určitý počet sedadel první třídy zůstane i v těchto jednotkách. Toalety poslouží i lidem na vozíku a budou mít uzavřený vakuový systém. Starší lidé a matky s dětmi ocení pohodlnější nastupování. Lidé se mohou těšit i na wifi připojení. Na jižní Moravě je velký zájem o přepravu kol, proto jsme pro ně v nových vlacích vyžádali větší prostor.

Vzhledem k množství vlaků, které na jihu Moravy jezdí, není sedm souprav jen pomyslná kapka v moři?

České dráhy v posledních pěti letech do obnovy vlaků masivně investovaly. Ve všech krajích kromě Jihomoravského se podařilo využít peníze z regionálního operačního programu na nákup jednotek RegioShark nebo RegioSpider. V Brně se již dříve rozhodlo, že peníze z programu půjdou na nákup nových tramvají. Díky tomu má Brno moderní tramvajovou dopravu, ale železnice výrazně zaostávala. Jsem rád, že se České dráhy s Jihomoravským krajem dohodly na dodávce nových souprav. I když je pravda, že jenom na této jedné trase bychom jich potřebovali asi dvakrát tolik. A to nemluvím o dalších velmi vytížených linkách, jako je S3 Tišnov Brno Břeclav nebo trať na Veselí nad Moravou. Je pravda, že bychom jich potřebovali daleko víc, ale všechno je o penězích, a to nejen penězích Českých drah, ale i kraje.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín.Protože kraj organizuje hromadnou dopravu na svém území?

Ano, kraj, případně koordinátor, musí dobře zvážit rozsah železniční dopravy tak, aby zajistil obslužnost celého území. V roce 2016 chce Jihomoravský kraj otevřít trh v regionální dopravě a dráhy samozřejmě budou o tuto zakázku usilovat. Může se stát, že ji vyhraje i někdo jiný a my tu získáme partnera a zároveň konkurenta, se kterým zajistíme přepravu cestujících v kraji.

Konkurují si například rovnou tři dopravci na trati z Ostravy do Prahy. Může vstup konkurence na jihomoravské železnice také přinést zlevnění jízdenek jako v tamtom případě?

Nejsem si jistý, že by to šlo. Území Jihomoravského kraje má jednotný systém odbavení a platí zde tarifní systém IDS. České dráhy na to přistoupily, a cestující si tak mohou koupit jízdenku podle toho, který z těch dvou je pro ně výhodnější. Proto si nemyslím, že pokud do hry vstoupí nový dopravce, jízdné výrazně zlevníme.

Kolik dráhy ročně investují do souprav v Jihomoravském kraji?

Každý rok dáváme tak čtvrt miliardy do obnovy starších vozů. Díky tomu nám tu třeba na trati Hodonín Břeclav Brno jezdí rychlíky, které mají zcela zrekonstruované řídicí vozy. Takový vlak má na začátku lokomotivu, pak tři nebo čtyři vagony a potom další vůz, kde je rovněž stanoviště strojvedoucího. V cílové stanici se vlak nemusí složitě otáčet, stačí, když strojvedoucí přejde na druhý konec soupravy a jede zase zpět.

Kraje hodně kritizovaly plánované rušení některých rychlíků. Projeví se výrazně v dopravě na jihu Moravy?

Chápu negativní ohlasy Kraje Vysočina. Z celkového počtu asi třiadvaceti rušených nebo omezených rychlíků jezdí řada z nich právě sem. Zrušené rychlíky musíme na některých tratích nahradit osobními vlaky. Pokud ale v tom rychlíku jezdí jen dvacet lidí, měl by místo něj jet autobus. My máme poměrně silně obsazené rychlíky na trati do Bohumína a v tomto případě je na pováženou, jak se tam studenti dostanou.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín.České dráhy zavedly pro rychlé spojení mezi Prahou a Brnem D1 Expressy. Jak jejich provoz poznamenají letní výluky v Brně?

Bude to stejné jako u vlaků IC a EC. D1 Expressy pojedou ze stanice Brno-dolní a zastaví i v Brně-Židenicích. Máme vyzkoušené, že těmito spoji jezdí cestující z Prahy jen do Brna a dál nepokračují. Pro ně může být výhodnější dojet do Židenic a dál hromadnou dopravou, kam potřebují. Nebo na Brno-dolní a pokračovat odtamtud. Jízdní doba D1 Expressu se tím výrazně neprodlouží.

Loni nebyla obsazenost těchto vlaků zrovna vysoká. Změnilo se to se začátkem oprav D1?

Když jsem v poslední době jel tímto vlakem, obsazenost se blížila devadesáti procentům. Zřejmě kvůli tomu přidáme vagony. Uvědomujeme si, že řidiče z dálnice dostaneme do D1 Expressu pouze tak, že jim umožníme v Brně zaparkovat auto poblíž nádraží. Ideálně na místě, ze kterého se dá za tři minuty dojít k vlaku.

Rýsují se nějaké další opravy nebo vylepšení tratí na jihu Moravy?

Správa železniční dopravní cesty uvažuje o zdvoukolejnění trati do Zastávky u Brna. Pokud se to podaří, v roce 2015 by v tomto úseku mohly jezdit elektrické vlaky, nyní tam jezdíme dieselovými soupravami.