Blíží se mezinárodní přehlídka ohňostrojů Ignis Brunensis. Jak se na to připravujete?
Pro nás je to jednoznačně velká zkouška. A je dobře, že to tak je. Každý rok si díky akci vyzkoušíme naši schopnost masivních přeprav. Jsou totiž mimořádné situace, kdy na městskou hromadnou dopravu může být kladený mimořádný nárok, a zda jej zvládneme, si prověřujeme právě při ohňostrojích. Na brněnskou přehradu jedou na ohňostroj desítky tisíc lidí a desítky tisíc pak zase zpátky. Máme proto nachystanou stovku autobusů a osmdesát tramvají. Rád pak postávám na lávce v Bystrci, odkud sleduji, jak kolegové provoz řídí. Jsem na ně při tom pyšný, jak dobře jej organizují.

CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE V SOBOTNÍM TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST

Vzpomínáte si na nějakou nepříjemnost spojenou s masivní přepravou lidí při podobných akcích?
Uvedu případ z nedávného Majálesu. Řídil jsem autobus linky 52 a 53. Na Hlinkách byla hromada lidí, vůbec jsem netušil, že se tolik cestujících do autobusu vleze. Vystupovali potom dvě minuty. Přijel jsem na Mendlovo náměstí a s hrůzou jsem zjistil, že už jsem zase měl být tři minuty na cestě. Největší zdržení proti jízdnímu řádu způsobuje kromě špatné dopravní situace v Brně také dlouhý nástup a výstup cestujících. S tím se prostě nedá nic dělat, tyhle masivní přepravy se jím vyznačují. Kolegové ale mají připravené třeba záložní vozy či posilové spoje, díky nimž nápor zvládají. Mám radost, že při masivních přepravách je většinou méně nehod, protože se na to všichni více soustředí.

Do univerzitního kampusu měla vést také lanovka. Jak to vypadá s plány na ni?
Přiznám se, že jsem byl projektem v počátku nadšený, teď už tolik ne, když vidím, že se o tom pořád jen diskutuje a pořád sek tomu něco přidává. Říkám si, že pokud si někdo neuvědomuje, že lanovka je pro město hodně zajímavá, tak já určitě nebudu ten, kdo ji bude prosazovat. Když jsem takový názor vyslovil, lidé se mi mockrát smáli. Lanová dráha ale smysl dává. Samozřejmě by měla být v závazku veřejné služby podobně jako lodní doprava. Tyto projekty ale zatraktivňují městskou hromadnou dopravu. Obrovský význam to má z hlediska stavby. Ať už se jedná o koleje nebo silnice, obojí musí vést přes něčí pozemky a ty je nutné získat. Co se týče lanové dráhy, potřebujete jen patku pro stožár. Jinak je to vše nad zemí. Potřebujete pouze místo pro startovací a konečnou stanici. Je to jednodušší.

Miloš Havránek
• Miloš Havránek se narodil v Brně v roce 1965, ve městě žije dodnes.
• Vystudoval Vysokou školu dopravní v Žilině.
• Brněnský dopravní podnik vede od 15. května 2011, předtím pracoval také pro městskou akciovou společnost Brněnské komunikace.
• Je ženatý, má dvě dcery a tři vnuky.
• Jeho velkým koníčkem je doprava. Může řídit auto, motocykl, kamion, autobus, tramvaj i historickou tramvaj. Do budoucna má v plánu pořídit si také řidičský průkaz na trolejbus.
• K jeho koníčkům patří také sport.
• Když si chce odpočinout, vezme si víkendovou směnu řidiče. Střídá přitom řízení tramvaje a autobusu.