Cestující pozoruje kufr, jak putuje po pásu a mizí za gumovými zástěrkami. Setká se s ním až po příletu do Nizozemska. „Současně ještě odbavujeme let do Londýna. Kufry putují po sběrném pásu na bezpečnostní kontrolu. Potom je zaměstnanci roztřídí podle destinace," říká vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang.

Motor pásu hučí a stříbrný kufr se vynořuje u stropu nakládací haly. Jako celebrita sjíždí prostředkem haly dolů na kruhový pás. Jezdí dokola, dokud ho nakladač Tomáš Kudílek nezvedne a nenaloží na příslušný vozík. „Přes zimu je provoz menší, nelétá tolik letadel. Zato v létě jich je třeba deset denně. To máme spočítané, že nám pod rukama projde i dvacet tun za den," dodává mladý muž.

Na rozdíl od velkých letišť, kde třídí systém kufry podle čárových kódů automaticky, se v Brně spoléhají na zaměstnance. Zavazadla nakládají podle barevných visaček. Vedoucí odbavení zahlásí do Kudílkovy vysílačky počet zavazadel a on je na vozíku přepočítává a vyplňuje formulář. „U pravidelných linek mají zaměstnanci letiště většinou třicet minut na vyložení kufrů cestujících a naskládání odbavených zavazadel," vysvětluje Lang.

Růžovobílé letadlo společnosti Wizzair se objevuje v mlze a rychle se blíží. Nakladači, technici i ostatní zaměstnanci už čekají připraveni v bezpečné zóně u odbavovací plochy. Pilot s letadlem dosedá a pomalu se blíží na plochu k odletové hale. „Dokud jsou spuštěné motory a bliká červený maják na trupu letadla, tak nikdo nesmí překročit tuto čáru," ukazuje Lang na pruh barevné dlažby na chodníku.

Ihned po vypnutí červeného světla zaměstnanci najíždějí k letadlu se schody pro cestující. Od vedoucí odbavení vědí, že kufry jsou v předním zavazadlovém prostoru, a přistavují k němu pás. Tři nakladači ve žlutých fluorescenčních bundách po něm vyjíždí k trupu letadla a odklápějí dveře.

Zavazadla jsou v nákladovém prostoru naskládaná těsně vedle sebe a zaplňují ho až po strop. Zhruba metr a půl vysoký a čtyři metry dlouhý prostor je rozdělený na několik sektorů modrými sítěmi. Zaměstnanci je odepínají a posílají kufry po pásu kolegovi, který je rovná na vozík.

V zadní části letadla je ještě jeden, daleko větší, nákladový prostor. Před odletem dostávají nakladači pokyn, do kterého prostoru mají kufry naložit, aby bylo letadlo vyvážené. „Už při odbavování sledujeme počet cestujících a zavazadel. Vše je dopředu propočítané. Cestující musíme v letadle rozmístit a vedoucí odbavení pak i rozhodne o tom, do jakého prostoru mají zaměstnanci zavazadla naložit," dodává Lang.