Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Filmy v digitáriu brněnské hvězdárny? Obraz vesmíru skládá desítka počítačů

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Zákulisí s moderní technikou představuje seriál Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

5.5.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.5.2016

Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Srdcem digitária je prosklená, asi pět metrů čtverečních velká místnost. Světlo modré zářivky dopadá na skříně s desítkami počítačů a nejrůznějších elektronických zařízení. „V počítačích je trojrozměrný model vesmíru. Kamera létá vesmírem a počítač promítá obraz v reálném čase," vysvětluje princip projekce ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Model vesmíru je na hard discích seřazených zhruba ve dvoumetrové skříni. Ve druhé jsou řídicí počítače, které generují obraz, a v poslední skříni vzniká zvuk k filmům. „Rozlišení obrazu je osmkrát HD. Při projekci dochází k obrovským datovým tokům. Data proudí optickými kabely," ukazuje ředitel. Kabely pod prosklenou podlahou přenáší signál pomocí světla.

Zázemí digitária• naučné filmy promítají ve hvězdárně na kopuli o průměru sedmnáct metrů
• model vesmíru generují počítače v místnosti za sálem digitária
• nové filmy připravují režiséři v projekční místnosti s modelem kopule

Poslední skříň v místnosti slouží jako záložní zdroj. Při výpadku elektrického proudu udrží techniku v chodu o pět minut déle. Potom se začne aparatura z desítek počítačů vypínat. Jako poslední ztichne chlazení projektoru. „Pokud bychom ho nechladili, tak by mohla prasknout žárovka. Jedna vyjde totiž asi na šedesát tisíc korun," upozorňuje Dušek.

Moderní digitárium funguje ve hvězdárně už přes dva roky. Rekonstrukce vyšla celkem na sto padesát milionů korun. Třetinu z částky zaplatilo vedení hvězdárny právě za techniku k promítání. „Dříve tu bývala promítačka na analogové pásy. První dataprojektory jsme zkoušeli v devadesátých letech," vzpomíná Dušek.

V té době připravovali režiséři a scenáristé nové filmy přes noc. „O patro níž je malé projekční studio, kde pořady testujeme. Model kopule je vlastně náhledový monitor," vysvětluje ředitel. Kompletní příprava nového pořadu zabere jeden rok. Premiéru dvou plánuje hvězdárna v září.

Už tento víkend si na hvězdárně připomenou výročí požáru. „Před třinácti lety shořel dalekohled namířený na Slunce. Bylo to v den před významným astronomickým úkazem, kdy se planeta Merkur objeví mezi Sluncem a Zemí. Tento jev se opakuje jen jednou za třináct let," říká Dušek.

Autor: Dominika Vágnerová

5.5.2016 VSTUP DO DISKUSE

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Kotlíkové dotace: zbývá jen polovina peněz, lidé už zažádali o 63 milionů

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

Brno /MAPA/ – Zákaz odbočení z Nádražní ulice od hlavního vlakového nádraží na ulici Benešovu směrem k hotelu Grand bude jednou ze změn omezení provozu, které chystá brněnský magistrát. Pravidla mohou platit od ledna pro řidiče osobních automobilů. Změn se nemusí obávat cyklisté, autobusová doprava ani záchranné služby.

V Kometě často blokuje střely. Nechci být za holku, směje se Bartejs

Brno – V základní části extraligy odehrál už 105 utkání, ale když se ho zeptáte, kolik dal gólů, ukáže jen jeden prst. Obránce hokejové Komety Tomáš Bartejs vstřelil v neděli ve svém 104. duelu v základní části v Litvínově první trefu. Přes úterní utkání v Třinci až do pátečního zápasu doma s Hradcem Králové, které začíná v šest hodin večer, mu to u pokladníka prošlo. „Sakra. Zatím nikdo nic neříkal, ale po tomto rozhovoru asi budu muset zaplatit,“ smál se pětadvacetiletý bek.

Celníci objevili dvě nelegální herny. Od začátku roku zabavili přes sto automatů

Blanensko – Víc než sto zadržených herních automatů a hotovost ve výši téměř padesát tisíc korun a padesát eur. To je výsledek kontrol, který od začátku roku provedla Celní správa v Jihomoravském kraji.

Lidickou ulicí neprojedou tramvaje. Kvůli opravě kolejí před hotelem Slovan

Brno – Brněnskou Lidickou ulicí o víkendu kvůli výluce nepojedou tramvaje. Linku jedna a šest nahradí od páteční půlnoci do nedělního odpoledne autobusy. „Linka x1 přepraví cestující z hlavního nádraží do Řečkovic a x6 bude jezdit mezi Českou a Královým Polem,“ popsala trasy náhradních autobusů mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.