Jedenapadesát brněnských restaurací loni testoval Brněnský deník Rovnost. Čtyři odborníci na gastronomii a šéfkuchaři vyhlášených podniků ochutnávali a hodnotili. Shodli se, že brněnští kuchaři vařit umí. „Sledují trendy a na hostovi jim záleží. Našli jsme ale i hodně nedostatků,“ říká šéfkuchař Brabander Restaurantu Ivo Ševčík.

Prohřešky se týkaly hlavně nekvalitního masa, mražené zeleniny, průmyslově vyrobených dezertů, laxní obsluhy a úrovně toalet. „Poznám, kdy se vaří z levného masa nebo když někdo vydává mražené taštičky jednoho řetězce za domácí,“ upozorňuje Ševčík.

Jedničkou v jídle, obsluze i prostředí se v testu stala zahradní restaurace Le Grand v brněnském Grandhotelu. „Vše bylo vynikající a na úrovni,“ chválí šéfkuchař restaurace U Královny Elišky Jiří Vařílek, který připravoval menu při setkání evropských prezidentů.

Vařílek se probírá seznamem testovaných restaurací a shrnuje. „Mile mě překvapili v hospodách U Kyršů, U Chluparů nebo v Severce. Dobře tam vaří. Zážitek v podobě zákusku z pražených moučných červů jsem si odnesl z Klubu cestovatelů nebo z Koishi, kde jsem mohl sledovat japonského mistra kuchaře v akci,“ vzpomíná Vařílek. Komedii na jídlo zažil na sídlišti v Bystrci v restauraci A3 a zklamáním pro něho byl hotel Sharingham. „Krásné prostředí, výborná obsluha, ale špatné, neslané jídlo,“ říká.

Pro šéfkuchaře Restaurantu Cadentes Pavla Pietropaola byl velkým překvapením oběd v Avia Cafe Restaurantu v Botanické ulici. Kuchyni tam podle něho šéfuje člověk, který řemeslu rozumí. „Brnu přidal vůni čistokrevného Středomoří, je to jedna z nejlepších restaurací se středomořskou kuchyní,“ chválí Pietropaolo. Podobně hovoří o novém podniku Kaple 09 v Medlánkách. „Tam zase sledují nejnovější trendy,“ dodává šéfkuchař.

Nešvarem restaurací hlavně v centru Brna je, že v poledne vaří jen obědová menu a host si nemůže vybrat z jídelního lístku. Na to v hodnocení doplatily třeba Karibik, Brevi Manu nebo Panoptikum. „I podle poledního menu ale poznám, co kuchař umí. Například Karibik byla tragédie a nechápu, proč tam lidé chodí na jídlo,“ nešetří kritikou Ševčík, který se specializuje na jídla zážitkové a molekulární gastronomie. Nedostatky má podle něj vychytat i restaurace ve čtyřhvězdičkovém hotelu Comsa Brno Palace. Na talíři tam chyběla jedna z příloh.

Nejlepších pět testovaných
restaurací (podle abecedy)

Avia Cafe Restaurant
Carpe Diem
Kaple 09
Pontos
Zahradní restaurace Le Grand Grandhotel Brno

Nejhorších pět (podle abecedy)
A3 Restaurant
Barracuda
Karibik
Sharingham
Starobrněnskej šenk

Napravit reputaci si mohla koncem roku restaurace, ve které testovací tým jídlo reklamoval a jako v jediné vrátil – Barracuda na Mojmírově náměstí v Králově Poli. „Radši bych chválil, ale hovězí steak a roštěnky byly nepovedené. Nešly ukrojit,“ vzpomíná Jan Seibert, který šéfoval studené kuchyni v hotelu Bobycentrum. Kuchařka tvrdila, že do masa nevidí. Nevyšlo jí to ani o půl roku později. Stejné jídlo – rumpsteak – šlo ukrojit a požvýkat jen obtížně.

„Maso je špatně rozkrojené a není odblaněné. Pokud kuchař neumí připravit steaky, doporučuji použít přípravek na křehčení masa. Není to žádná chemie ani ostuda,“ radí šéfkuchař Ševčík. V Barracudě dobře ohodnotil chuť krevet na česneku a bílém víně i omáčku ze sýra Gorgonzola. Z testu si restaurace vzala alespoň jedno poučení: v jídelním lístku už neuvádí, že krevety podává na avokádu (které kuchař při prvním testu stejně neměl), ale prostě jen na čerstvém salátu.

Poučily se i další restaurace. Třeba majitelé indické restaurace Satyam poslali po otištění testu kuchaře na školení do Německa, kde se učil připravovat dezerty. A alespoň dva do jídelního lístku zařadili.

A co radí šéfkuchaři lidem, když jim jídlo nechutná? „Nestydět se je vrátit. Za to, co zaplatí, má každý právo na dobré jídlo z kvalitních surovin,“ říká Pietropaolo.