„Málokdo dnes ještě věří spravedlnosti, že stát zakročí, když bude potřeba. My jsme tady pro lidi, když mají problém. Mohou se vypovídat a my jim poradíme,“ vysvětluje Mazalová. V poradně v Mečové ulici vypomáhá osm lidí. „Jsou to studenti práv a ekonomiky z Masarykovy univerzity, ale také například Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity,“ řekla Mazalová.

Nejčastěji si lidé chodí stěžovat na cestovní kanceláře nebo elektroniku. „Jsme něco jako faráři. Vyslechneme je, ale musíme jim říct i negativní věci. Některým lidem už pomoct nejde,“ podotýká. Proto se snaží lidi upozornit na některá rizika předem. „Snažíme se lidi naučit, aby znali svá práva a byli rovnocennými partnery při jednáních s prodejci. A také aby na smlouvě četli i ta malá, jak my říkáme čertovská písmenka,“ vysvětluje.

Většina prodejců se chová k lidem zdvořile, mají pak dobré jméno a reklamu zdarma. „Existují však podnikatelé a podnikavci,“ podotýká Mazalová. „Podnikavci chtějí na lidech jen vydělat. Obchodník má pocit, že má navrch. Musí si ale uvědomit, že dnes si zákazník může vybrat, a když není spokojený, jde jinam,“ radí.

Například brněnský prodejce dětských kočárků toto nevěděl. „Choval se k jedné mamince arogantně a vyhodil ji. Ta přišla s pláčem a dítětem v náručí, kočárek měla totiž rozbitý,“ vylíčila Mazalová. A tak prodejce místo malé opravy zdarma, na kterou měla maminka ze zákona nárok, zaplatil znalecký posudek a ostatní výlohy ve výši několika tisíc korun. Podle ní je třeba některé obchodníky stále vychovávat. Proto pro ně sdružení pořádá semináře a těm kvalitním, kteří absolvují školení, uděluje certifikáty s logem.

Kromě poradenství se Sdružení obrany spotřebitelů Brno zabývá mimosoudním vyrovnáním. „To lidem ušetří spoustu peněz za právníky, i zdlouhavé soudní spory,“ dodala.