Královna noci a Papageno. Tajemná jména patří kromě postav z Mozartovy opery Kouzelná flétna také nezvyklým keramickým plastikám v parku na Kolišti v Brně. Spolu s originálním krmítkem a napajedlem pro ptáky již léta nerozlučně patří k atmosféře parku pod Janáčkovým divadlem.

Sochy vytvořila keramička Tamara Divišková v továrně vyrábějící vodovodní potrubí. „Brno mě před sedmi lety pověřilo opravou původní třímetrové plastiky od Boženy Mátalové, kterou tam postavila před čtyřiceti lety. Byla z neglazované keramiky a nevydržela proto ani jednu zimu a postupně se rozpadla až na střepy. Bylo nutné ji celou vyrobit znovu,“ vzpomíná čtyřiasedmdesátiletá Divišková.

Spolu s třímetrovou ženskou figurou s talířem na hlavě, na kterém měly původně růst květiny, nevydržely i další původní sochy. Všechny čtyři, které dnes na Kolišti stojí, tak Divišková znovu vytvarovala a nechala vypálit v keramické továrně na vodovodní potrubí v Poštorné na Břeclavsku, kam od svých devatenácti let dojížděla.

„Můj švagr Jan Kačer tenkrát režíroval v divadle Mozartovu Kouzelnou flétnu a mně se nelíbily kostýmy. Tak jsem ženskou figuru pojala jako Královnu noci a k ní přiřadila vlastní postavu Papagena, který je v opeře jejím protivníkem,“ vysvětlila Divišková. Na dlouhověkost svých soch má tajný recept. „Jsou glazované a mají jádro z pěnového polystyrenu,“ vysvětluje výtvarnice.

Další ze čtyř barevných soch, které zdobí cestu podél ulice Koliště, si obzvlášť oblíbila jedna z návštěvnic parku. O sochu sloužící jako krmítko se stará a sype na ni zrní pro ptáky. Divišková jí za to na místě nechala děkovný vzkaz. „Napsala jsem jí malý dopis, že jsem jí vděčná, jak se o sochu stará,“ prozradila keramička.

Bojuje s vandaly

Jsou však i lidé, kteří jí spíš přidělávají práci. Vloni jí mladí vandalové poškodili sochy tím, že se do nich strefovali dlažebními kostkami. Neznámí sprejeři zase zanechávají na sochách své výtvarné pokusy. V současné době mohou kolemjdoucí vidět načmárané podpisy výtržníků na krmítku i pítku pro ptáky. „Několikrát jsem si na úřadech stěžovala, ale protože se nic nedělo, koupila jsem jar a kartáč a sochy si čistím sama. Jde to docela lehce,“ tvrdí čtyřiasedmdesátiletá žena.

Údržbu soch má však na starosti brněnský magistrát. Jeho zástupci tvrdí, že na opravu či vyčištění všech brněnských památek nemají peníze ani lidi. „Máme na starosti čtyři sta památek. Děláme pravidelné kontroly, ale dáváme přednost opravám těch, které jsou v havarijním stavu, je to otázka času a peněz,“ tvrdí Jaroslav Hamža z odboru kultury brněnského magistrátu. Zároveň potvrzuje, že Divišková je v Brně jedinou autorkou, která o sochy sama pečuje.

Fantazijní výtvory brněnské keramičky oceňují i lidé, kteří se rádi v parku procházejí. „Sochy při svých cestách parkem vnímám. Hodí se sem a prostředí ozvláštňují,“ myslí si třeba Iveta Trávníková.

Výtvory inspirované Mozartovou Kouzelnou flétnou a její láskou k ptákům nejsou jedinými díly, které Divišková pro Brno vytvořila. Keramické barevné ploty, prolézačky či figury dělají radost dětem ve školkách i školách. A také lidem v nemocnicích v celém Česku nebo i na Slovensku. „Naposledy jsem v keramičce v Poštorné byla asi před dvěma lety. Teď radši hlídám vnoučata a o nových motivech sním v noci,“ dodává Divišková.