V současnosti vítá jedenáct metrů dlouhý cihlový most každý rok desítky tisíc návštěvníků, které lákají například neblaze proslulé kasematy brněnské dominanty. „Loni po něm přešlo víc než 115 tisíc lidí," spočítal Kalábek.

Hradní most přes východní příkop na Špilberku.Hradní most přes východní příkop na Špilberku.Zdroj: nullPůvodní padací most v areálu tehdejšího brněnského hradu vznikl podle historiků pravděpodobně už ve 13. století, tedy v době, kdy se do skály vytesaly na západní i východní straně příkopy. „V polovině 18. století na jeho místě vyrostl současný most. Bylo to v době, kdy se hrad Špilberk přestavoval na vojenskou pevnost," zmínil mluvčí muzea.

hradní most na Špilberkuúčel: pro chodce
materiál: obloukový, cihlový
vznik: polovina 18. století
architekt: na celkové úpravy pevnosti dohlížel například stavitel Mořic Grimm
délka: 11,2 metru
šířka cesty: 3,2 metru
výška nad terénem: 8 metrů

Na přestavbě se podíleli přední vojenští inženýři. „Byly to osobnosti jako Nicolaus Peroni, Louis de Rochet či Pierre Philipp Bechade de Rochepine a brněnský stavitel Mořic Grimm," vyjmenovala památkářka Andrea Duchalíková.

Zda je autorem mostu právě barokní architekt německého původu, však není jisté. „Grimm nicméně měl nad tehdejšími úpravami pevnosti architektonický dohled," podotkl Kalábek.

Určitých zásahů se most vysoký osm metrů dočkal i za německé přestavby Špilberku v letech 1939 až 1940. „Dnes se pod ním nachází také výdřeva, která nemá estetickou funkci, ale most skutečně podpírá a zpevňuje," doplnil mluvčí muzea.

Most zajišťuje přístup do hradního areálu z východní strany, tedy od historického jádra Brna.

Hradní most přes východní příkop na Špilberku.Hradní most přes východní příkop na Špilberku.Zdroj: null