VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lávka nad depem v Maloměřicích je jako rozhledna

Brno /FOTOGALERIE/ - Odstavené vagony a lávku v železničním depu v Maloměřicích pomalu prostupuje rez. Místo však má atmosféru.

30.7.2009 2
SDÍLEJ:

Lávka přes maloměřické železniční depo na snímku z roku 2009. Byla prostoupena rzí.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hluboko pod tenkým železným mostem se kříží přibližně dvacet kolejí. Na nich stojí osamoceně či ve skupinách množství lokomotiv. Některé jsou úplně nové. U jiných prostupují původní barvy obrovské nánosy rzi.

Stejný vzhled má lávka. Plech je zde vůbec často používaným materiálem. Ať už se jedná o některé drobné železniční budovy nebo o staré šatní skříňky povalující se v trávě mezi kolejemi. Ticho celého železničního areálu v Maloměřicích narušuje pouze nenápadný pohyb nově přistavené lokomotivy.

„Už dva roky po lávce chodím dvakrát denně a vždy se na chvíli zastavím. Atmosféra maloměřického odstavného nádraží a lokomotivního depa je úžasná,“ uvedl kolemjdoucí Pavel Šimek.

Depo vzniklo ve východní části železniční stanice Maloměřice na úpatí kopce Hády. Stavbu navrhli v padesátých letech do místa mokřadů, nevyužité půdy a malého rybníčku Jordán. „Moderní lokomotivní depo dokončili v roce 1964. Brněnská nákladní stanice Maloměřice však vznikla již v roce 1949. Křížily se tu dvě důležité železniční tratě,“ přiblížil vedoucí přepravy z Českých drah Jiří Kotrman.

Vznik jednoho ze čtyř největších dep v Česku souvisel s úplně novou organizací železničních garáží v Brně. „K postavení nového depa vedl přechod od parního pohonu k motorovým a elektrickým lokomotivám,“ uvedl vrchní přednosta z Depa kolejových vozidel Brno Josef Matuš. Podle něj do maloměřického depa umístili hlavně nové elektrické a dieselové vozy. Naopak motorové vlaky spravují v Horních Heršpicích.

Za dobu své existence vystřídalo depo hned několik oficiálních názvů. Místní a lidé od dráhy však o odstavném nádraží hovoří hlavně jako o Majlontu. „Název pravděpodobně vznikl zkomolením jména Maloměřice s brněnským nářečím,“ vysvětlil Kotrman.

Vedle úschovy však zaměstnanci v depu hlavně kontrolují stroje, udržují je a opravují. „Údržba každého typu lokomotivy má svá vlastní pravidla a vyžaduje jiný postup než u ostatních,“ popsal vrchní přednosta Matuš a dodal, že základní úpravy provádí technici a údržbáři každý den. Maloměřický areál se podle něj za více než čtyřicet let téměř nezměnil.

KLÁRA ŽIDKOVÁ

30.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.
23

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ve Zbrojovce odkoučoval pouze jedno soutěžní utkání a v tom dalším se vrací na místo, které zná velice dobře. Brněnský trenér Roman Pivarník v neděli od pěti hodin odpoledne povede své svěřence do boje proti suverénní Plzni, která v nejvyšší fotbalové soutěži zatím neztratila ani bod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení