Lokalitě dominuje bývalá Esslerova textilka, později národní podnik, na ostrůvku poblíž tramvajové smyčky linky čtyři. Výroba v továrním areálu se zcela zastavila v roce 1992. Provoz v tomto obřanském „uzlu" ovšem pokračuje. Přes železniční viadukt denně jezdí vlaky ve směru na Královo Pole a dál na Tišnov, a zpět.

Dvouobloukový betonový viadukt je poměrně ojedinělý svým kamenným obkladem. „Je to rozdíl oproti většině moderních železničních viaduktů, které jsou z oceli," uvedl odborník na mosty Dušan Josef. Obložení tvoří šestadvacet řad kamenných kvádrů.

Stavba tak působí velmi esteticky. A mohla ještě více. Traduje se, že na dvou nyní prázdných soklech na jižní straně měly stát plastiky. „Bylo by to u železničního viaduktu opravdu unikátní. Ale sokly zůstaly neosazené," podotkl Josef.

Projekt mostu vznikl v pražské Projekční ústředně Československých státních drah v roce 1949, dělníci dokončili stavbu čtyři roky na to. Doprava na nové trati byla slavnostně zahájena 20. prosince 1953.

Viadukt kříží kromě řeky i tramvajové koleje a silnici, na tišnovské straně na něj navazuje Obřanský tunel.

Viadukt Obřany účel: železniční
typ: klenutý
materiál: kamenné kvádry a železobeton
vznik: 1953
délka: 140 m
šířka: 11 m (cesta 5,2 m)
výška nad řekou: 10,5 m
zajímavost: sokly bez soch