„Kdybych to viděla poprvé, tak bych si myslela, že jsou ti lidé živí,“ ohodnotila postavy mávající z oken Brňanka Ludmila Blatná. Fasáda se líbí i ostatním kolemjdoucím. „Hlavně to na rozdíl od posprejovaných zdí vypadá moc pěkně,“ pochválil dílo Jaromír Kramář.

Zeď na zakázku jednoho z českých mobilních operátorů pomalovala brněnská stavební firma. Když operátor vypověděl smlouvu, reklamní text umístěný mezi okny majitelé domu zamaskovali. Bývalá reklama je dnes příjemným zpestřením ulice.

Malbu oceňují i obyvatelé domu. „Je to určitě lepší než nalepené plakáty, které nám hyzdily zeď dřív,“ zavzpomínal nájemník Vladimír Dokoupil.

Reklama, která byla původně na zdi domu, vadila brněnským památkářům. Ti musí schválit jakékoli malování na památkové domy v centru města. „Reklama je podle našeho nařízení zakázaná. Malba bez reklamního textu je ale v pořádku a myslím, že do okolí zapadá,“ uvedl vedoucí Odboru památkové péče brněnského magistrátu Martin Zedníček.

Namalovaní lidé mávající z oken podle něj splňují všechny potřebné zásady památkářů. Například podmínku, aby barvy odpovídaly stylu a době vzniku budov. Mávat na okolí budou usměvavé tváře nejspíš ještě dlouho. „Vypadá to stále dobře, takže obnovovat zeď v nejbližší době neplánujeme,“ slíbila majitelka domu Marie Richtrová.

Velké obrazy na budovách nejsou v Brně žádnou novinkou. Mezi nejpopulárnější patří například pestrobarevná malba džungle, která zdobí štít jednoho z domů u Měnínské brány. Známý malíř Libor Vojkůvka na díle pracoval více než měsíc. I tato malba byla původně reklamou. Důkazem je malá ještěrka.

„Když se na ni dobře podíváte, tak zjistíte, že vlastně visí ve vzduchu. Původně totiž lezla po rámu s reklamním textem,“ potvrdil autor. Za nějaký čas však inzerovaná firma zanikla a Vojkůvka reklamní text přemaloval. Přírodní námět tak dodnes zpestřuje centrum Brna.

Marja Nobilisová