„Byla více než padesát metrů dlouhá a její vrtuli poháněl motor na svítiplyn s výkonem 3, 6 koní,“ popsal jednu z nejstarších vzducholodí na světě Miroslav Břínek z Technického muzea.

Válcovitou a na obou koncích zašpičatělou vzducholoď s bambusovou kostrou sestrojil Haenlein ve Vídni. Tam ji také v roce 1870 poprvé vyzkoušel. Při zkoušce vzducholoď zůstala ukotvená na lanech a byla bez posádky.

Po tom, co ji v srpnu o dva roky později poničila bouře, Haenlein se rozhodl ji opravit a znovu vyzkoušet právě v Brně. „Třináctého a čtrnáctého se vzducholoď vznesla nad Špitálskou loukou v Brně. Výborně se ovládala, při zkoušce obstála,“ uvedl Břínek.

Vzducholoď brázdila vzduch nad Brnem rychlostí pěti metrů za sekundu, tedy asi osmnáct kilometrů v hodině. I tehdy sedm míst v gondole zůstalo prázdných a loď držela lana. Kvůli úpadku na burze vídeňská společnost, která pokusy se vzducholodí financovala, zanikla. Stroj tak mechanici po částech rozebrali.

Slavný pokus průkopníka se ale zapsal do dějin: Šlo o první vzducholoď, kterou poháněl spalovací motor a navíc třetí dokončené a vyzkoušené plavidlo tohoto druhu na světě.

Haenlein airship - 1872