Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podzemní trať pod Špilberkem zůstala nedostavěná. Lidé tam píší svá přání

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Na zrezivělé koleje kape z polorozpadlých stropů voda. Některé stěny se kvůli tomu proměnily v okrasné závěsy. Půlkilometrovým tunelem by ovšem tramvaje do cíle nedorazily. Plánovaná trať zůstala nedostavěná. Místo, které mělo před desítkami let usnadňovat dopravu v okolí brněnské Pekařské ulice, představuje další díl seriálu Za zavřenými dveřmi, který čtenářům ukazuje běžně nepřístupné prostory.

2.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.6.2016
SDÍLEJ:

Tramvajová štola pod Pekařskou ulicí v Brně měla na konci dvacátého století zkrátit cestu do centra. Od té doby, co jí opustili dělníci, ale zeje prázdnotou.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podle znalce brněnského podzemí Aleše Svobody štola na konci sedmdesátých let ověřovala, zda by kopcem pod hradem Špilberk mohla vést rychlá tramvajová trať. „Ta měla odlehčit Pekařské i Husově ulici, která je pro tramvaje poměrně strmá," vysvětluje. Trať měla podle něj začínat na Mendelově náměstí, procházet špilberským kopcem a vyjíždět v Joštově ulici.

Na tramvajovou štolu vzpomíná Jiří Kalina, který vede internetové stránky Druhebrno.smerem.cz a Sdružení přátel Jaroslava Foglara. „Jedna z plánovaných tras tramvaje měla vést také pod naším domem. Rodiče měli strach, aby se nám nezačal propadat. Náhle ale výstavba skončila," vzpomíná.

Tramvajová štola
•horninu pod Pekařskou ulicí začalihorníci vystřelovatna konci 70. let 20. století
• původně měla štola měřit600 metrů
• měla skrz kopec pod Špilberkempropojit Mendlovo náměstí s Joštovou ulicí
• v roce 1979 se ale na 500 metrechvýstavba zastavila

Důvod, proč je štola nedokončená, zůstal Brňanům utajený. „Je pravděpodobné, že byla její výstavba příliš drahá. Také je ale možné, že nevyhovala technickým normám nebo ji neschválili geologové," popisuje Svoboda.

Štola se podle něj nachází přibližně dvě stě metrů od místa, kde se v roce 1976 nenávratně propadla do země květinářka Marie Bartošová. I kvůli této nešťastné události se kolem budování tunelu rozvinuly diskuze. „Říkalo se tehdy, že nehodu mohly ovlivnit otřesy země z projíždějících tramvají," říká Kalina.

V tramvajové štole se podle Svobody projevuje zvláštní geologická anomálie, takzvaný výskyt puklinových pramenů. „Na několika místech protéká puklinami povrchová voda a sbírá minerály. Z těch se poté tvoří takzvané sintrové náteky, kaskády a z kamenů obalených vápencem i takzvané říční perly," líčí.

Komu štola patří, není doposud jasné. „Pátráme po historických dokumentech, které by nám odhalily původního vlastníka prostor," uvedl vedoucí majetkového oddělení brněnského magistrátu Pavel Sršeň.

Budování štoly je stále součástí brněnského územního plánu. O tom, že by se měla dokončit, se ale nemluví. „Jeden z nápadů je prorazit ze štoly přístupovou cestu ke studni na druhém nádvoří Špilberku, která je vzdálená pouze padesát metrů. Štolou by projížděl turistický vláček a studnou by vedl prosklený výtah," představuje Svoboda.

Zatím štola zůstává pouze cílem dobrodruhů. „Na jejím konci je takzvaná zeď nářků. Někteří lidé tu ukrývají lístky s tajnými přáními," říká Svoboda.

Autor: Markéta Chumchalová

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrace bydlení a stavby bytových domů.

Zelená pro dalších čtyři sta bytů. Nový komplex v Králově Poli získal povolení

Ilustrační foto.

V minulém režimu odmítli jít na vojnu. Vrchní soud přehodnotil vinu šesti mužů

NAŠI PRVŇÁČCI: školáci z Neslovic, Ostrovačic, Tetčic, Tišnova a Zbýšova

Brněnsko – Podívejte se na tablo novopečených prvňáčků z tišnovské základní školy ve Smíškově ulici a neslovické, ostrovačické, tetřické a zbýšovské základní školy. Prostřednictvím našeho seriálu Naši prvňáčci bude redakce představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol. Rodiče a blízcí žáků každou středu najdou v tištěném vydání na straně 4 a na webu prvňáčky z regionu. Deník si tak mohou koupit na památku.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Hasiči nacvičovali záchranu zaklíněného člověka. Zpod trolejbusu z kovošrotu

Brno - Zvedání několikatunového trolejbusu si vyzkoušeli hasiči v brněnském kovošrotu. Pracovníci všech směn ze stanic Brno-město si tak nacvičili náročnou činnost. Rychlost jejich zásahu totiž jednou může zachránit lidské životy.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Jižní Morava – Jiří Mihola je lídr jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 11 do 12 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení