Kovové regály zaplněné spreji, barvami a součástkami. Ve vzduchu je cítit pach chemikálií. Uprostřed dílny se rýsuje nový model formule s názvem Dragon 6. Nepracují na něm profesionální automechanici, ale studenti. „Je to něco mezi závodním autem a motokárou. Rám auta přišel z lakovny minulou středu. Teď zbývá model sestavit," vysvětluje vedoucí studentského týmu Tomáš Kolečář.

Loňský model auta měl 198 kilogramů. Konstruktéři odhadují, že ten letošní váží o dvacet kil míň. Zásluhu na tom má také výroba některých komponentů na 3D tiskárně. „Tiskli jsme na ní převodovku, části podvozku a turbodmychadla. Unikátem naší formule je palivová nádrž z uhlíkových vláken," přibližuje Kolečář.

Ultralehkou nádrž studenti vyrobili v laminovací místnosti. Tam vzniklo přes padesát dílů auta. Aerodynamické prvky a kapotu navrhuje například student Lukáš Gregor. „V dílně trávím všechen volný čas. Když je třeba, zůstávám tu třeba do čtyř hodin ráno," popisuje.

Motor sestavovali studenti o víkendu. Na první pohled vypadá jednoválcový přeplňovaný motor jako sériový. Unikátní je turbodmychadlo, které vyrobili v České republice, tiskli v čínské Šanghaji a montovali v rumunské Bukurešti. Loňský Dragon 5 zrychlil z nuly na sto kilometrů za méně než čtyři vteřiny. Dosahoval rychlosti přes 140 kilometrů v hodině.

Výkon i cenu letošního vozu konstruktéři zatím tají. Formuli představí dnes v šest hodin večer na brněnském výstavišti. V létě studenty čekají závody na okruhu v Německu, Itálii, Maďarsku a České republice. „Nejprve se na ně musíme kvalifikovat. Čeká nás vědomostní test. Do pěti minut musíme zvládnout patnáct technických otázek," ví Kolečář.

V soutěži Formula Student je ve stejné kategorii 530 týmů. Kvalifikuje se maximálně pětasedmdesát z nich. Pokud tým postoupí, čeká ho vytrvalostní závod na dvaadvacet kilometrů. Organizátoři hodnotí vzhled, konstrukci a cenu.

Poprvé studenti vyjedou s formulí v dubnu na brněnském výstavišti. Nyní trénují piloty. „Koukáme po nejlepších časech. Důležitá je i bezpečnost, při nehodě musí pilot kvůli hrozbě požáru vylézt do pěti vteřin," říká vedoucí týmu.