Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapitáni v zimě? Stěhují se do depa a natírají

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Tři kapitáni zvedají s pomocí strojů na souš loď jménem Utrecht. Třiasedmdesát tun těžký kolos trvá vytáhnout asi dvacet minut. K vytažení lodí slouží pracovníkům speciální výtah, kovová konstrukce, do které se plavidlo vsune bokem, když ještě plave na vodě. Z ní trčí dva kůly, kterými dva pracovníci hlídají, aby byla loď správně nakloněná. Třetí drží kormidlo.

2.11.2016 AKTUALIZOVÁNO 3.11.2016
SDÍLEJ:

Právě přípravě lodí z Brněnské přehrady na zimu je věnovaný díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Hana Drahokoupilová

Konstrukce je ocelovými lany připevněna k navijáku, který plavidlo táhne na souš. Ten obsluhuje další z kapitánů. Když se loď dostane nad vodní hladinu, vypadá daleko větší. Zato lodní šroub, který ji pohání se zdá velice malý, měří jen něco přes metr.

Plavidlo je pak potřeba připravit na přemístění do doku a důkladně omýt vysokotlakým čističem. To trvá několik hodin. Právě o zimním stanovišti brněnských lodí je další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

Lodě v Brně∙do doků se vejdou pouze tři lodě
∙každá váží třiasedmdesát tun
∙baterie, která loď pohání, váží jedenáct a půl tuny
∙na přehradě pracuje přes zimu deset lidí pět kapitánů, tři údržbáři, ekonomka a vedoucí lodní dopravy
∙přes léto jim pomáhá třicet až čtyřicet lodníků

Kapitáni si postupně oblékají pláštěnku, aby se při čištění vystřídali. Někteří plní další úkoly, které je nutné před zazimováním lodi udělat, jako odstranění vlajek a ozdob z přídi nebo vynesení toalet. Ostatní jen sedí, klábosí s kolegy a čekají, až na ně přijde řada. Na přípravu lodi mají kapitáni celý den. „Když vytahujeme jen jednu loď, tak se nemusíme nijak hnát, pokud je ale potřeba vytáhnout na souš dvě lodě najednou, musíme prodloužit pracovní dobu a místo do tří pracujeme třeba do pěti," řekl Gabriel Kovács, který řídí lodě na Brněnské přehradě už čtyřiatřicet let.

Když je loď omytá od řas a je připravená na přesunutí, odvezou ji zaměstnanci po kolejích dovnitř do haly. „Tady zůstane od října do půlky dubna, než ji vrátíme zpátky na hladinu a na přehradě začne nová sezóna," vysvětlil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Pět kapitánů a tři údržbáři se o lodě starají celou zimu. „Natíráme je, kontrolujeme všechny řídicí systémy a hnací pohon, vyměňujeme palivo, děláme vnitřní údržbu a další spoustu důležitých věcí, aby byla loď perfektně připravená vyplout," shrnul Ecler. Důležitou částí, která zajišťuje pohon a napájení lodí, je baterie umístěná v zadní části plavidla. Váží jedenáct a půl tuny.

Jelikož se do doku nevejdou všechny lodě, dělají zaměstnanci důkladnější údržbu na těch, které jsou uvnitř. „Lodě střídáme, takže jeden rok stojí venku ty, které byly minulý rok schované. Kompletní údržbu ale děláme na všech každý rok. Rozdíl je jen v nátěru," upřesní vedoucí lodní dopravy.

Na Brněnské přehradě se plaví šest lodí. Brno, Lipsko, Vídeň, Utrecht, Stuttgart a Dallas. „Kromě stejnojmenné lodi jsou jejich názvy vybrány podle partnerských měst města Brna," vysvětlil Ecler. Nejstarší z nich, pojmenovaná po městě Brně, byla vyrobená v roce 1948. Ostatní vypluly na Brněnskou přehradu mezi roky 2010 a 2012.

HANA DRAHOKOUPILOVÁ

Autor: Redakce

2.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Parlamentní volby 2017 na základní škole v Holzově ulici v Brně-Líšni.
AKTUALIZOVÁNO
2 99

První den voleb: k urnám na jižní Moravě dorazily dvě pětiny voličů

Útočník hokejové Komety Jan Hruška.

Musíme se oklepat a vrátit se zpátky na vítěznou vlnu, velí útočník Hruška

AKTUALIZOVÁNO

Kometa podlehla Hradci Králové 1:2. Potrápili ji rozhodčí i brankář Rybár

Brno /FOTOGALERIE/ – Třetí porážka v řadě. Hokejisté brněnské Komety nestačili po Litvínovu a Třinci ani na rozjetý Hradec Králové. V patnáctém kole extraligy Mountfieldu doma podlehli 1:2 a zůstávají na druhém místě tabulky. „Nedali jsme zrovna moc gólů. Na jeden gól se nevyhrává,“ hlesl útočník Komety Jan Hruška.

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

Brno /MAPA/ – Zákaz odbočení z Nádražní ulice od hlavního vlakového nádraží na ulici Benešovu směrem k hotelu Grand bude jednou ze změn omezení provozu, které chystá brněnský magistrát. Pravidla mohou platit od ledna pro řidiče osobních automobilů. Změn se nemusí obávat cyklisté, autobusová doprava ani záchranné služby.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Kotlíkové dotace: zbývá jen polovina peněz, lidé už zažádali o 63 milionů

Jižní Morava - Už 634 Jihomoravanů si od pondělí požádalo o dotace na ekologičtější kotle. V pátek o tom informovala mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková. „Z celkové částky 135,6 milionů korun jsme dostali žádostí na zhruba třiašedesát milionů. Kdy peníze vyčerpáme, nelze odhadnout,“ sdělila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení