Z divadla na covidové oddělení. Chci pomáhat, říká herečka Sára Haváčová
Nejdříve jí rodiče vybrali jméno Sára. Potom prý silně věřící strýc nadnesl otázku, zda by ji raději nechtěli přejmenovat na Sarah, zvolit tedy čistě hebrejskou variantu jména, které v překladu znamená kněžna či vznešená paní. Prý to zní lépe. Rodiče jeho nápad zaujal a vydali se na matriku podruhé. Jméno Sarah se v perštině nebo hebrejštině ovšem překládá i jako šťastná nebo radostná, sarika pak v sanskrtu znamená papoušek nebo špaček. Je to zvláštní, ale všechny tyto významy se k Sarah Haváčové neskutečně hodí.
Divadelní publikum ji zná z inscenace Po konci světa, filmoví diváci jako neohroženou policistku ze seriálu Profesor T., přesto se v současnosti věnuje zejména charitativní práci a jako dobrovolnice i pacientům na covidovém oddělení.
Poznaly jsme se před pěti lety v ostravském Divadle Petra Bezruče, když přebírala roli ve velmi úspěšné a oceňované inscenaci režiséra Daniela Špinara Můj romantický příběh, kterou jsem pohostinsky dramaturgovala. Pravda, šlo o trochu prokletý part – původní představitelka otěhotněla, její následovnice též. A tak přišla na řadu Sarah. Už tehdy mě zaujala. Na setkání, kde jsem jí měla roli spíš stručně vysvětlit, dorazila s notýskem i spoustou otázek. Velmi pečlivě si vše zapisovala, skoro každé mé slovo, každou drobnou připomínku.
Jenže taková prostě Sarah je
Bylo dávno po půlnoci, seděly jsme samy v potemnělém ostravském nonstopu, pily příšerné kyselé víno a Sarah se na všechno až maniakálně vyptávala, což u provozních záskoků skutečně nebývá běžné. Pak mi ale zničehonic začala vyprávět o sobě, o své rodině, o bývalém i současném příteli. A zcela bezelstně a nečekaně se vyptávala i na můj osobní život. Byla jsem trochu zaskočena, dělila nás přece jenom celá jedna generace a viděly jsme se teprve podruhé v životě. Jenže taková prostě Sarah je – ve své upřímnosti možná občas neomalená, ale nesmírně otevřená, autentická a spontánní. Zvídavá, vřelá a hodná. Ten večer jsme se spřátelily. A já své nové kamarádce Sarah začala říkat Sáro.
Narodila se ve Vyškově, rok po sametové revoluci. Od jedenácti let chodila do dramatického kroužku, v sedmnácti letech natočila úspěšnou televizní pohádku Škola princů a poté vystudovala činoherní herectví na JAMU v Brně. Získala stálé angažmá v ostravském Divadle Petra Bezruče, jejími zásadními divadelními rolemi byly například Girleen v Osiřelém západu nebo Zina ve Spalovači mrtvol.
Od Bezručů nakonec odešla a přesídlila do Prahy. V Národním divadle jsme jí nabídli hostování v malé roli na Nové scéně, v provokativní tragikomedii Jsme v pohodě. Mohla nastoupit i do angažmá v Městských divadlech pražských, ale kvůli roli v seriálu Profesor T. odmítla. Tenkrát jsem se na ni trochu zlobila a argumentovala jí, že Praha je přece plná talentovaných hereček bez angažmá, které nakonec skončí za barem nebo na podpoře. Neposlechla mě, seriál vnímala jako obrovskou příležitost – a asi měla nakonec i pravdu.
Na roli elitní policistky se opět připravovala zodpovědně, požádala dokonce o pomoc kriminalistu, se kterým se znala ještě z účinkování v seriálu Polda. Nechala si na ukázku odebrat daktyloskopické otisky, nahlédla i na střelnici, nakoupila si spoustu kriminalistických příruček a pečlivě si osvojovala policejní slang.
Z herečky dobrovolnicí
Předloni v létě odpadlo Sáře natáčení a ona získala nečekané volno. Napadlo ji, že by se mohla někam vydat jako dobrovolnice. Přes kamarádku si našla kontakt na Britku Fionu, která v Tanzanii založila a vede sirotčinec. Měsíc s ní strávila ve vesničce Boco Temboni, jako pomocnice v dětském útulku. Odpoledne pak chodila asistovat i do místní vesnické školy. Pár lidí ji předem upozorňovalo, že to bude spíše drásající zážitek, ale na místě zjistila, že děti se v domově, alespoň co se materiálních věcí týče, měly často lépe než děti z chudých vesnických rodin.
Do Česka se Sára vracela s předsevzetím, že se pokusí pomoci i na dálku. Začala shánět peníze na dostavění příjezdové cesty ke škole, spojila se s neziskovou organizací, na sociálních sítích rozjela kampaň, pořádala přednášky i besedy. Popisovala mi, jak si uvědomila, jak jsme my Češi vlastně bohatí. „Splachujeme pitnou vodou, ale tam ji bývalý hlídač ze sirotčince dokonce kradl a prodával místním lidem, aby si ještě víc vydělal!“ rozhořčuje se.
Po návratu z Afriky Sára zkoušela a hrála v několika dalších pražských divadlech (Divadlo Kalich, Divadlo NaHraně), natáčela. Loni na jaře měla mít v Městských divadlech pražských česko-německou premiéru inscenace Švejk, těšila se, už podruhé zkoušela s německým režisérem Arminem Petrasem. V den plánované premiéry se ovšem uzavřela všechna tuzemská divadla, a tak Sára odjela k rodičům na Moravu. A aby jen neseděla doma, šla do lesa pomáhat sázet stromy.
Když ovšem na podzim zjistila, že se chystá další uzavírka divadel, potřebovala si promyslet, co bude dělat dál. V pátek jedenáctého října proto odehrála poslední představení, v sobotu se sbalila a odletěla do Portugalska na pěší pouť do Fátimy. Nebylo to úplně nečekané rozhodnutí – už jako malá holčička chodila do kostela, a i když posléze z duchovní cesty uhnula, nyní ji opět usilovně hledá, uvažuje o biřmování. Ostatně podobnou pouť už šla jednou se svým bratrem, před deseti lety do španělského Santiaga de Compostela.
Touha stát se pečovatelkou
Právě ve Fátimě Sáru napadlo pečovat o staré lidi. Toužila být se svou dvaadevadesátiletou babičkou, která žila v domově důchodců v Ostravě, a přitom tam pomáhat i jako pečovatelka. V domově jí sice zdvořile poděkovali, ale odmítli. A tak začala hledat uplatnění jinde. Když v Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského oznámila, že absolvovala pečovatelský kurz Červeného kříže a že nemá problém pracovat na covidovém oddělení, okamžitě ji přijali. Od té doby působí Sára v pražské nemocnici pod Petřínem jako dobrovolnice na interně.
„I já jsem loni křičela svoboda! Byla jsem nadšená z každého zrušení omezení. Pálila jsem místo čarodějnic v Krymské ulici roušky a burcovala k tomu další lidi. Dnes mi jede v hlavě: Dávejme vzájemně hlavně bacha! Buďme bdělí a opatrní,“ popisuje svou proměnu Sára a přidává popis aktuální situace: „Chtěla jsem jenom dojít na záchod a bylo to jako vylízt Sněžku,‘ říkala mi zadýchaná šestatřicetiletá paní, které jsem na covidovém oddělení pomáhala posadit se na postel. Přitom v minulosti nikdy netrpěla na žádné vážnější onemocnění.“
Sáru občas udiví i dobře míněné otázky, jestli se chce k divadlu ještě vůbec vrátit: „Člověk na to musí mít sílu, aby v tomhle prostředí mohl pracovat. Jasně, dá se říci, že jde o poslání a každý má svoji cestu. Maximálně oceňuji výjimečné nasazení zdravotníků a zároveň i to, že mě nechali otevřeně nakouknout ,pod pokličku‘. A dokonce mi umožnili s nimi v tom hrnci i vařit! Vím, že mnozí v mé branži nemají rádi, když jim cizinec kouká do kuchyně, ale tihle lidé mi umožnili učit se! A to je jeden z důvodů, proč jsem šla dobrovolničit. Nemohla bych to dělat dlouho, ale jsem vděčná, že do mě pečovatelé a sestry investovali svoji energii. Díky zdravotníkům i za tyto dary!“