Cyklo - Škoda

Cyklo - Logo

Vyjížďka začíná na autobusové zastávce Zastávka, hotel (49.1884672N, 16.3619928E), odkud mírně stoupáte ulicí Stará osada. Po necelých šesti stech metrech uvidíte první z dolů bývalý důl Herring (49.1884672N, 16.3619928E).

Od něj se vrátíte po stejné cestě zpět. Na první křižovatce odbočíte doleva a za ní se vydáte první odbočkou vpravo do kopce. Šest set metrů od prvního dolu objevíte bývalý důl Julius (49.1897481N, 16.3629717E). Těžba v hloubce téměř osm set metrů v něm začala v roce 1877 a o čtrnáct let později už tam těžaři vyráběli černouhelné brikety ve tvaru vejce, takzvané zastávecké bulky. O devadesát let později těžba skončila.

Následuje jeden a půl kilometru dlouhá pasáž, kdy se opět vrátíte k autobusové zastávce a za ní odbočíte vpravo. Přejedete železniční koleje a hned za nimi zahnete vlevo na užší cestu. Jakmile vyjedete z města, využijete druhou odbočku vpravo, po níž se krátkým stoupáním dostanete k bývalému dolu Ferdinand (49.1786436N, 16.3537394E). Další téměř osm set metrů hluboký důl poprvé obsadili horníci už v roce 1856. V padesátých letech minulého století fungoval jako nápravně pracovní tábor, než jej v roce 1955 uzavřeli.

Vrátíte se na cestu a zahnete až po přijetí do Babic u Rosic (49.1729775N, 16.3581692E) za Kaplí svatého Antonína Paduánského vpravo. Jakmile vyjedete z Babic u první autobusové zastávky zvolíte levou vedlejší silnici. Brzy se vám naskytne pohled na místo, kde dříve býval důl Jindřich II (49.1639431N, 16.3545869E). Ve své době nejhlubší důl v Československu se se svými 1428 metry dělil o prvenství ve střední Evropě. Původní projekt dokonce předpokládal těžbu až z hloubky 1550 metrů. Fungoval mezi roky 1964 a 1991.

Po přijetí do Zbýšova (49.1552433N, 16.3495111E) na první velké křižovatce zahnete vlevo a následně u autobusové zastávky odbočíte vlevo. Vyšlapete až k bývalému dolu Antonín (49.1612078N, 16.3522403E). První svislá jáma zbýšovského revíru měla hloubku přesahující devět set metrů. Důl byl v provozu nejdéle z celé rosicko-oslavanské pánve, a to mezi lety 1846 až 1992.

Následuje návrat k autobusové zastávce a odbočení vlevo. Hlavní silnice vás stočí doprava a v další zatáčce už ukážou směr šipky s nápisem těžní věž Simson (49.1531894N, 16.3479700E). Zachovalá část stejnojmenného dolu, jehož koksovna se stala jednou z nejmodernějších ve střední Evropě, se vám zjeví už z dálky. Důl fungující mezi lety 1853 a 1925 měl hloubku 625 metrů.

Další zastávkou na trase je bývalý důl Anna. Poté po sjezdu dolů do Padochova vás hlavní cesta navede doleva k bývalému dolu Františka (49.1374736N, 16.3491181E), jehož komín nepřehlédnete. Důl začal fungovat v revolučním roce 1848 a sahal 861 metrů pod zem. Na závěr cesty vás čeká bývalý důl Kukla (49.1264875N, 16.3422208E). Fungoval od roku 1861 více než sto let a v jeho 881 metrové hloubce v roce 1921 zemřelo kvůli explozi plynu šestadvacet horníků. Dnes mohou návštěvníci v místě dolu navštívit zábavní park Permonium s velkým nadzemním bludištěm.

Jan Mazáč