VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Venclík z ODS tají, kolik stojí kampaň

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Kandidát na hejtmana Milan Venclík z ODS nechce jako jediný říct, z čeho platí masivní předvolební kampaň. Strana přitom čelí podezření, že jsou to peníze z úplatků.

26.9.2008 17
SDÍLEJ:

„Billboardu Venclíka se člověk až lekne," zděsila se vizážistka a specialistka na make­up Kateřina Mazáčová.Foto: DENÍK/Attila Racek

Není to ani měsíc, kdy se objevily nahrávky rozhovorů mezi stavitelem Přemyslem Veselým a senátorem za ODS Vlastimilem Sehnalem. Oba se v nich mimo jiné baví o tom, že stavební firmy platí ODS jeden a půl procenta jako úplatek z každé zakázky. A že tyto peníze putují mimo jiné na předvolební kampaň strany.

Kandidát na hejtmana Milan Venclík před měsícem nahrávku důvěryhodně nevysvětlil a teď navíc odmítá jako jediný z kandidátů říct, kde na obří kampaň vzal peníze. „Nebudeme nic zveřejňovat. Dohodli jsme se, že řekneme, kolik stála, až po volbách,“ vzkázal mluvčí jihomoravské ODS Peter Šovčík.

Zveřejněná nahrávka přitom jasně popisuje, že úplatky měly před čtyřmi lety jít právě na kampaň pro Milana Venclíka. „Jestli po mě bude chtít ODS na kraj, abych podpořil Milana Venclíka, tak mě to musí někdo říct. Řeknou, Přemo, my potřebujeme, abys nám dal na Milana navíc sto tisíc a my ti to zase někde vrátíme. Bereš? A já řeknu: Beru,“ vyjadřuje se v nahrávce Veselý.

Přestože je nahrávka stará čtyři roky, může podobný systém úplatků na volby v ODS fungovat dodnes. „Je to rozhodně nestandardní postup. Zrovna dnes, kdy mají lidé informace o propojení politických špiček s podsvětím. Kdy jindy než dnes by měli politici vysvětlit, odkud mají peníze,“ kritizuje Venclíka ostravský politolog Tomáš Jarmara.

A podobný názor mají i jeho političtí soupeři, kteří sumy za předvolební kampaň netají. „Jeho kampaň je nejmasivnější ze všech. Řekla bych, že i třikrát větší než kampaň sociálních demokratů, kteří jsou stejně silná strana. Je pak velmi zajímavé, že nechce Venclík říct, kde na to vzal,“ zdůraznila Kateřina Dubská ze Strany zelených. Podle ní také Venclíka znevěrohodňuje zveřejněná nahrávka. „Na jeho místě bych se právě proto snažila, aby bylo všechno průhledné. Opět to vyvolává řadu otázek,“ upozorňuje Dubská.

Přestože Venclík informace o své kampani nezveřejnil, brněnský Deník Rovnost si nechal vytvořit odhad ceny například jeho webových stránek. „Je to velmi složitý web. Pokud si nechal politik profesionálně vytvořit videa, mohla by se celková cena vyšplhat až na dvě stě tisíc korun,“ uvedl Petr Páleník ze společnosti Webdesign Brno, která se na tvorbu webových prezentací specializuje. Kromě toho má Venclík na jižní Moravě více než sto padesát billboardů. Pronájem jednoho se přitom pohybuje kolem čtyř tisíc korun na měsíc.

Ostatní lídři čtyř dalších stran platby za své kampaně zveřejnili. A taktiku ODS odsoudili. „Už na jaře jsem stranám navrhoval, abychom všichni podepsali kodex, podle kterého musíme zveřejnit, kolik předvolební kampaň stála a odkud na ni šly peníze. Podepsala to nakonec jen Strana zelených a evropští demokraté,“ uvedl například sociálně demokratická kandidát na hejtmana Michal Hašek.

Hejtman: ten s řasenkou, nebo s lánem obilí?

Odborníci na reklamu a vizážisté zhodnotili pro Deník Rovnost předvolební kampaň kandidátů na hejtmana: Milan Venclík je umělý, Stanislav Juránek nesrozumitelný. Tři týdny před krajskými volbami politici zaplavili jižní Moravu svými fotkami na billboardech či v novinách, dárky a propagačními předměty. Reklamní experti, vizážistka a mediální odborník pro Deník Rovnost rozebrali předvolební kampaně nejsilnějších kandidátů.

Lidovec Stanislav Juránek, Milan Venclík z ODS, Vojtěch Adam za KSČM i sociální demokrat Michal Hašek vsadili hlavně na billboardy. Kolem silnic jsou jich s jejich tvářemi stovky. Výjimkou je v tomto Kateřina Dubská ze Strany zelených, která má plakáty jen v městské hromadné dopravě. „Jako zelení nemůžeme přece podporovat reklamu na silnicích,“ vysvětluje svou „neviditelnost“ kolem silnic Dubská.

Vizážisty a odborníky na image nejvíce zaujaly fotky Milana Venclíka z ODS. I laik si totiž všimne, jak je na nich vyumělkovaný. „Ve skutečnosti přece vypadá úplně jinak,“ říká například Pavel Sklenář z Brna, který má Venclíka v nadživotní velikosti kousek od domu.

To potvrzuje i brněnská vizážistka a specialistka na make­up Kateřina Mazáčová. „Billboardu Venclíka se člověk až lekne. Mistr tesař se zde utnul opravdu hodně. Nalíčit muži řasy, přepudrovat ho tmavým pudrem, aby snad působil odpočatým opáleným dojmem, to Brňany v ulicích skutečně šokuje. Nakonec lesk na rtech, k tomu už nemám co dodat,“ uvedla Mazáčová.

Podle expertů z brněnské reklamní agentury Marco taková retuš nemusí působit dobře. „Pro lidi, kteří Venclíka znají, je to šok. Na druhou stranu kandidát působí solidně a nápad s podpisem je akční a zajímavý,“ míní Ondřej Kopecký z agentury Marco.

Kritiku za svůj billboard si ale vysloužil i sociálnědemokratický kandidát Michal Hašek. Kromě jeho fotografie je na plakátu také černobílý obrázek Úrazové nemocnice v Brně, která se stala jedním z horkých předvolebních témat. „Černobílá fotka je tam asi schválně, aby na ní úrazovka působila zchátrale a opuštěně. Velmi arogantně pak působí nápis pod jménem Haška: „Váš budoucí hejtman,“ popsal detaily billboardu Kopecký. Podle něj je na Haškově plakátu příliš informací, které projíždějící řidič nemůže ani zachytit.

Současný hejtman Stanislav Juránek z KDU-ČSL pro svou kampaň zvolil kombinaci žluté a modré barvy s optimistickým odkazem na lán obilí a mnoho šipek k tomu. „I když to působí pro oko příjemně, nikdo nepozná, jakou stranu Juránek vlastně reprezentuje. Navíc celkové provedení posouvá billboard spíš za hranici kýče. Je zmatený a nepřehledný. Heslo Směr pro jižní Moravu je klišé a jasně neříká, kam tento směr vede,“ tvrdí Kopecký.

Fotografii Juránka ale chválí vizážistka. „Hejtman na ní vypadá dobře. Udělal chybu, že si nechal vyretušovat vrásky kolem očí. V jeho věku totiž dávno nejsou na škodu,“ uvedla Mazáčová. Nejméně kritiky od odborníků si vysloužil komunistický kandidát Vojtěch Adam. „Na fotografii vypadá přirozeně, není ani upravený make-upem, což chválím,“ dodala Mazáčová.
#nahled|https://g.denik.cz/50/e3/0926_infografika_kandidati_rgb_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/e3/0926_infografika_kandidati_rgb.jpg|Jak vypadají kandidáti na hejtmana ve skutečnosti a jak na billboardech?#

Autor: Nela Maťašeje

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.
23

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ve Zbrojovce odkoučoval pouze jedno soutěžní utkání a v tom dalším se vrací na místo, které zná velice dobře. Brněnský trenér Roman Pivarník v neděli od pěti hodin odpoledne povede své svěřence do boje proti suverénní Plzni, která v nejvyšší fotbalové soutěži zatím neztratila ani bod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení