Jako správná Brazilka je temperamentní a jak sama říká, miluje výzvy. Energická Cristina Perera protrhla šedivé nebe listopadového Brna jako zářící blesk. Za týden svého pobytu zvládla nastínit choreografii pro Taneční divadlo Maximvs, naučit moderní tanec studenty JAMU i rozhýbat tanečníky Národního divadla.
Žijete ve Francii, ale tvoříte choreografie po celém světě. Čemu vděčí za vaši návštěvu Brno?
Pozval mě vedoucí taneční skupiny Maximvs David Strnad. Tancoval před lety v mém představení Undertime, které jsem vytvořila pro slovenskou skupinu Bralen. S ním mě váže silná vášeň pro tanec a upřímná touha vyjádřit svoje pocity prostřednictvím tance. V Brně jsem poprvé a tady vzniká i má první choreografie v Česku.
Jak na vás zapůsobili brněnští tanečníci?
Pracovala jsem se třemi skupinami. Tanečníci v divadle mají dobrou techniku, ale jako většina klasikářů mají konzervativní způsob přemýšlení, nejsou moc otevření novým věcem. Na druhou stranu jsem zde potkala spoustu lidí, kteří nemají takové taneční zkušenosti, ale hledají nové způsoby vyjádření a mají velkou touhu tančit. Pružná mysl a otevřenost je to nejdůležitější.
Sama jste původně baletka, vystudovala jste moderní tanec, tvoříte muzikály, zvládáte salsu, sambu, tango i hip hop.
Se sambou jsem vyrostla, salsu tančím pro zábavu, tango jsem vyzkoušela, protože miluji muziku Astora Piazzoly. Hip hop zase používám v choreografiích, mám ráda variabilitu. Obecně platí, že čím více informací máte, tím lepší jste. Tak to alespoň je v Americe. Tato různorodost by se měla vrátit tam, odkud vyšla, tedy do Evropy. Lidé by se neměli uzavírat či blokovat.
Kde jste jako choreografka zanechala svoji stopu?
Například se skupinou berlínských tanečníků jsem vytvořila v Taboriho režii hru Oidipus, teď pracuji v Brazílii na Carmen. Dělala jsem i choreografii módní kampaně pro Pradu, kterou režíroval Ridley Scott. Pracovala jsem pro kanadskou Cirque de Soleil, jednu z největších světových zábavných společností.
Je něco, do čeho byste se nepustila?
Miluji výzvy. Když mě požádají, abych šla dělat indický muzikál do Bollywoodu, kývnu na to. Proč ne? Ještě jsem to nezkusila a nemohu to tedy zavrhnout. Mohu říct, že něco není můj šálek čaje, ale já udělám ten čaj a může to být dobrý čaj. Domluvím se brazilsky, portugalsky, německy, francouzsky, italsky, kdybych mohla, tak bych mluvila všemi jazyky planety.
Dokázala byste popsat techniku Horton, kterou jste na trénincích v Brně vyučovala?
Technika průkopníka moderního tance Lestera Hortona je velmi strohá a lineární. Je v ní hodně geometrických pozicí, například ve tvaru písmene T, či takzvaných závěsů. Někdy se pohybujete, jako byste měli krabici v těle. Ale až Hortona zvládnete, linie se zakulacují a vy díky ohebnému tělu zvládnete zatancovat cokoli.