Dramaturgie festivalu vychází z liturgického času. „Je to skutečný duchovní rozměr Velikonoc, které se jinak smrsknou na pár podivných folklorních zvyků a všudypřítomnou komerci. Nejlépe je zažít festival celý, provede vás oběma velikonočními týdny," uvedla ředitelka brněnské Filharmonie Marie Kučerová.

Brněnská filharmonie Velikonoční festival duchovní hudby pořádá, a to jako součást Mezinárodního hudebního festivalu. Pod něj spolu s touto přehlídkou spadá i Moravský podzim a Expozice nové hudby.

Letošní ročník Velikonočního festivalu je třiadvacátým v pořadí a i tentokrát obsáhl hned několik tematických rovin. „Hlavním tématem je východ ve smyslu světové strany, ale také počátku a ženského elementu. Připomeneme posluchačům také východní křesťanskou liturgii a její vlivy," upřesnil dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Druhou osnovou programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů – Dvořáka, Janáčka či Handla Galluse. Svůj autorský projekt posluchačům přestaví Iva Bittová. „V komorním projektu zazní středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera. Tenebrae doplňuje improvizovaný rozhovor houslí, violy a varhan a projekce objektů sochaře Pavla Hřebíčka," upřesňuje dramaturg Maňas s tím, že Tenebrae Ivy Bittové v Brně zazní ve světové premiéře.

Pondělní koncert Ivy Bittové, stejně jako zítřejší zahajovací večer Stabat Mater a závěrečná Janáčkova Glagolská mše patří k divácky nejžádanějším. „Všechny tři večery už jsou vyprodané, proto jsme přidali i místa na stání. Vstupenka je za jednotnou cenu 150 korun," upřesňuje aktuální stav Hana Kamenská z Filharmonie Brno.

Vstupenky lze koupit v předprodeji filharmonie v Besední ulici i v den koncertu, přímo na místě, hodinu před začátkem.

K zahraničním hostům letos patří Bělehradský komorní sbor, jenž 25. dubna předvede program pojatý jako velikonoční meditaci. Sbormistr Vladimir Marković, otec šéfdirigenta Filharmonie Brno Aleksandara Markoviče, o koncertě říká. „Srbská duchovní hudba je velmi krásná a podmanivá, stojí na duchovních hodnotách našich lidí. V Evropě byla dlouho téměř zcela neznámá. To se ale v poslední době změnilo. Například kompozice Stevana Mokránjace, nejlepšího srbského skladatele sborové hudby 19. století, jsou stále častěji na programech ruských a bulharských sborů. Jsem si jistý, že Liturgie sv. Jana Zlatoústého, kterou představíme na koncertě v Brně, ukáže jeho inspirativnost, schopnosti a duchovní rozměr."

Program akce

neděle 13. dubna, 20.00

kostel sv. Janů (u minoritů)

ANTONÍN DVOŘÁK: STABAT MATER

sólisté Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci

Slovenský filharmonický sbor, sbormistryně Blanka Juhaňáková

Filharmonie Brno, dirigent Libor Pešek

Nejen k připomenutí 110. výročí úmrtí našeho nejznámějšího hudebního skladatele zazní v úvodu festivalu jeho emotivní a pozoruhodná skladba Stabat Mater.

pondělí 14. dubna, 21.00

kostel sv. Jakuba

TENEBRAE: IVA BITTOVÁ A PŘÁTELÉ (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle

Miloš Valent – housle, viola

Ludwig Lusser – varhany

V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera. Tenebrae doplňuje improvizovaný rozhovor houslí, violy a varhan a projekce objektů sochaře Pavla Hřebíčka.

úterý 15. dubna, 19.00

kostel sv. Michala

HELENA HLEDAJÍCÍ KŘÍŽ

Antonio Caldara: Sant´ Elena al Calvario

sólisté Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková, Tomáš Kočan, Ivo Michl

Hof-Musici, umělecký vedoucí Ondřej Macek

Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

středa 16. dubna až pátek 18. dubna, 21.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

TEMNÉ HODINKY FESTIVALU

…neboli Tenebrae – tři exkluzivní koncerty

středa 16. dubna

Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu

Pavel Grigorievič Česnokov, Aleksandr Dmitrijevič Kastalskij, Sergej Rachmaninov, Sergej Zosimovič Trubačov, Dmytro Bortňanskyj, Pjotr Grigorievič Gončarov ad.

mužský pěvecký sbor Láska opravdivá, sbormistr Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna

Svatý týden ve skladbách Jacoba Handla Galla, Edmunda Rubbry a Pawla Łukaszewského

OctOpus Vocalis, umělecký vedoucí Martin Franze

pátek 18. dubna

Arvo Pärt: Kanon pokajanen

Tomás Luis de Victoria: Responsoria

Ars Brunensis Chorus

sbormistr Dan Kalousek

středa 23. dubna, 20.00

kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice

VELIKONOCE NA KONCI 16. STOLETÍ

Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta

Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor, umělecký vedoucí Vojtěch Semerád

Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů, umělecký vedoucí Richard Šeda

Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

pátek 25. dubna, 19.00

katedrála sv. Petra a Pavla

SRBSKÁ ORTODOXNÍ LITURGIE

Bělehradský komorní sbor, sbormistr Vladimir Marković

Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

neděle 27. dubna, 19.00

bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně

ORIENS: VÝCHODNÍ REFLEXE

Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra

Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté Adriana Kohútková, Michaela Kapustová, Otokar Klein, Richard Novák

Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala

Filharmonie Brno, dirigent Petr Altrichter

Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let