Výstavu jste nazval Světlo a stíny. K čemu pojmenování odkazuje?

Název vychází ze samotné sochařiny, hry světla a stínů. Nese také další poselství o poměrně těžké práci sochaře. Světlo a stín jsou základní parametry sochařiny.

Na jaká zvlášť pozoruhodná díla prezentovaná na výstavě byste rád upozornil?

Snad na dva bronzy – vertikálně rozříznuté a uvnitř leštěné. Snažil jsem se tím vyjádřit vnitřní sílu a energii. Jedna se nazývá Anděl, druhá je Lebka.

Do výběru prací jste zařadil i část betléma, který jste vystavoval v pařížské katedrále Notre-Dame. Jak často je k vidění?

Velice málo, část byla na výstavě na zámku v Rájci. O jeho vytvoření mne požádala správa pařížské katedrály v roce 2013 k vystavení u příležitosti výročí 850 let od založení. Tehdy jej viděly tři až čtyři miliony lidí. Jeho část byla vystavena i v Pantheonu v Římě.

Byl jste prvním z českých autorů, který podobnou nabídku dostal? A mohl ji nějak ovlivnit váš dobrý vztah s tamějším kardinálem?

Pokud vím, v Notre-Dame v Paříži ještě žádný jiný náš autor nevystavoval. A vztah k pařížskému kardinálovi? To je zajímavá otázka… Podání ruky, požehnání. Svěcení betléma. A krásný dar – objemná a vyčerpávající kniha o katedrále. K tomu moc pěkné vzpomínky.

Světlo a stíny: bronzy, betlémy a řezby Jiřího Netíka 
Místo: křížová chodba Nové radnice v Brně, Dominikánské náměstí 1. Vstup je volný. Otevřeno je do 30. prosince 2016.

Jaký betlém máte doma a jak ho přijaly vaše děti?

Doma se o Vánocích naše betlémy moc neohřejí, většinou jsou někde na výstavách. Pod stromečkem máme prostou vystřihovánku – naši kluci si ji rádi stavějí. V dílně při práci jsou často přítomni, tak jim to není vzácné.

Je podle vás symbolika betlémů v nynější době dostatečně zastoupená? Jak betlémy vnímá soudobá společnost?

Každá rodina je nastavena jinak. Zmatení pojmů je dnes značné, ani bych se nedivil, kdyby měl někdo pod stromečkem místo Ježíška třeba Darth Vadera (postava ze série Hvězdných válek, pozn. red.). Bohužel tím ztrácíme naši duchovní a historickou autenticitu. Ale jsem optimista, žijeme v zázračné době.

Jaké z vašich dosavadních uměleckých zakázek či realizací si nejvíce ceníte?

Paradoxně zřejmě zájmu známé rakouské sklářské firmy Lobmeyr o mé návrhy skla. Realizovali asi tři kusy v oboru uměleckého skla. Sklo mám moc rád a jsem nadšen, že jsem si mohl „šáhnout" i na vlastní kusy.

Co vás čeká v roce 2017?

Snad se odhodlám k několikrát odložené operaci a pak – výstava v Anglii a pozvání na Bienále ve Florencii. To jsou splátky za prací zničené klouby.