Spolu se studenty Masarykovy univerzity například zpracovává grafiku pro hru Fakescape, stojí za vizuály řady nejen brněnských festivalů i za kolekcí pro oděvní značku Cult of the Road, kterou založili s kamarádem. „Jeden den vytvářím koláž, další je potřeba co nejvíc realistický portrét, jindy uvolněná infantilní ilustrace, je to hodně různorodé,“ popisuje svoji práci.

Snaží se tvořit tak, aby si z jeho děl každý něco odnesl a rozuměl jim. „Ilustrace by podle mě měla sloužit jako jiný prostředek popisu, nemusí se snažit být vysokým uměním s hlubokým přesahem. Každý si v ní najde jiné množství informací. I pokud se na obraz člověk podívá zběžně, něco málo mu utkví. Když má víc času, může studovat skryté souvislosti a detaily, zamýšlet se,“ vysvětluje Svárovský.

Dálnice v ČR - Ilustrační foto.
D43 přes Bystrc? Přehradu nám závidí celý svět, zničíte ji, zaznělo od obyvatel

Ivan Svárovský
- kdo je: brněnský ilustrátor
- co tvořil: vizuál pro Dějiny na 8, Balkan Bashavel, Studentský Majáles, Urban Rock, Tři osudové roky, magazín KAM
- kde pracoval: šest let pro firmu Meatfly, nyní ilustruje na volné noze
- čemu se věnuje: spolu s kamarádem založil značku Cult of the Road se sídlem v Pekařské ulici

Pracuje hodně s kolážemi a charakteristickým typem postav, které vytvořil. „Možná je to trošku lenost, protože postavy mohou znázorňovat všechno. Vyjadřují se činností, mluví za ně i prostředí nebo jejich rozložení. Vystihuji tak podstatu, kterou potřebuji do ilustrace dostat,“ zdůvodňuje ilustrátor.

Jeho pravou ruku zdobí velké netradiční tetování, kreslí levou. Tetování je inspirováno jedním z jeho vzorů. „První vzpomínky z dětství se vážou k ilustracím Adolfa Borna. Oblíbil jsem si také jeho titulky večerníčků a poprvé mě napadlo, že se dá ilustrováním živit. Jeho výtvory působily nesvázaně, nemusely mít správný tvar nebo barvy. Bornova postava je třeba napůl člověkem a napůl psem,“ vzpomíná.

V Křenové ulici bouraly v roce 2018 vozy městské hromadné dopravy v Brně nejčastěji.
Vozy MHD tam bourají nejčastěji. Nebezpečnou Křenovou ulici čekají úpravy

Ilustrace tvoří kdekoliv. Kreslí totiž především na tabletu nebo v počítači, proto může pracovat i při čekání ve frontě nebo v parku na lavičce, stejně tak jako na druhé straně světa. „Nejsem člověk, který by dělal jen doma nebo po kavárnách. Snažím se měnit prostředí i rituály. Závidím lidem, kteří se dokážou uvolnit i na papíře. Obojí má své kouzlo, i když pro mne virtuální prostředí skýtá větší volnost. Některé kroky beru zpět a udělám jinak, což na papíře nebo na zdi vždy nejde, ale ne vždy je to špatně,“ porovnává.

Jeho práce vyžaduje hodně kreativity, její původ podle něj není důležitý. „Kdybych přesně věděl, odkud plyne moje inspirace, tak asi brzy skončí. Snažím se přemýšlet průběžně, hlavně v době, když zrovna nemusím na dané věci pracovat. Dost často začínám od palety barev, ale později je třeba úplně vyměním,“ přemítá Brňan.

Muž hodil zavařovací sklenici po limuzíně.
Muži vadil hluk z oslavy narozenin. Na limuzínu oslavence hodil zavařovačku

Kreslení se věnoval už v útlém dětství. Po odmlce, kdy hrál hokej, se k ilustraci dostal přes focení.