POSLEDNÍ KOMEDIE
Tvůrci měli letos ztíženou výchozí pozici už samotnou volbou titulu. Shakespearova poslední komedie, po níž psal už jen tragédie a romance, se hraje oproti dalším dramatikovým kusům velmi málo. Na českých scénách se hrála pod názvem Konec vše napraví od šedesátých let dohromady jen pětkrát. Děj pojednává o chudé dceři slavného lékaře, která uzdraví nemocného krále. Na oplátku si může vybrat za ženicha bohatého šlechtice, který ji však i po svatbě neustále odmítá a raději utíká do ciziny do války. Inscenaci by určitě prospěla silnější zápletka a také výraznější záporný hrdina, aby vše neplynulo až tak přímočaře a jednoduše.
SKRYTÉ VÝZNAMY
Pitínský prezentuje text i za pomoci moderního překladu Martina Hilského odvážně, místy však až příliš tajnosnubně. Na jeviště přivádí mnoho metafor a skrytých významů, z nichž zdaleka ne všechny dovedou diváci rozklíčovat, jde například o všudypřítomný symbol ryby, velké Boží oko či opakované zjevení postavy s hlavou žabáka.
Stroze pojatou scénu zarámoval Jan Štěpánek vysokými dřevěnými dveřmi s posuvnými vraty, za nimiž se odkrývá honosná zlatá opona jak z prostředí francouzského dvora za Lud-víka XIV. i nebe věčnosti. Jedinými rekvizitami na scéně jsou přitom plastové židle. Nejen výtvarná koncepce vychází ze dvou inspiračních zdrojů: v gestech a pohybové rozvernosti postav se objevují náznaky commedie dell’arte, v přebujelých barevných róbách a parukách zase moliérovská barokní zdobnost.
Herecky dominuje Anna Fialová. Skvěle dokázala obsáhnout obě rozdílné polohy postavy: na začátku je Helenou energickou a trochu nevyzpytatelnou ve svých reakcích zamilované puberťačky, později se mění ve zralou ženu, která si jde houževnatě za svým.
VÝRAZNÝ ŠAŠEK
Především negativní rysy akcentuje u své postavy zhýčkaného synáčka Bertrama člen brněnské Mahenovy činohry Martin Siničák. Zaujme i jeho matka, hraběnka rousillonská, v noblesním ztvárnění Marie Durnové. Pozornost na sebe dokáže při každém svém pobytu na jevišti strhnout všudypřítomný šašek Lavache v podání Davida Janoška. Přestože nejde o rozsahově velkou roli, jeho gagy nakažlivě přenášejí nevázanou radost ze života.
Úterní premiéru doprovázel na velkém nádvoří Špilberku vytrvalý déšť. Diváci tak představení sledovali prakticky po celou dobu zpod pláštěnek, občas na rozmar počasí zareagovali z jeviště i herci. Letní shakespearovské slavnosti pokračují v Brně až do 10. srpna reprízami titulů Mnoho povyku pro nic, Večer tříkrálový a Hamlet. Snad už bez deště, a tím pádem i za plné koncentrace diváků.
LENKA KOLEGAROVÁ, psáno z premiéry 17. července 2018