Výstava Důstojnost lidstva představuje současná díla umělců různého zaměření, věku i národnosti. „Podnětem ke vzniku tohoto mezinárodního projektu byla dohoda měst Vídně, Sarajeva a Brna připomenout si počátek první světové války, od něhož nás letos dělí přesně sto let," uvedla ředitelka Domu umění a kurátorka výstavy Terezie Petišková. Doplnila, že výstava je reakcí na aktuální situaci ve světě, kde je často lidská důstojnost potlačována.

Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2
- Důstojnost lidstva (mezinárodní výstava věnovaná 100. výročí vypuknutí první světové války). Kurátoři: Maja Abdomerović, Berthold Ecker, Roland Fink, Terezie Petišková, Jana Vránová
- Olaf Brzeski: Denně se rozpolcuji (výstava polského umělce)
Kurátoři: Patrycja Sikora, František Kowolowski
Obě výstavy si lze prohlédnout do 16. listopadu 2014.

Soubor děl do Brna doputoval po svém uvedení ve Vídni a v Sarajevu. „Teprve v Brně je výstava v celé své šíři, protože v předchozích uvedeních ji bylo nutné přizpůsobit prostoru," dodala Petišková.

Z autorů jsou ve výběru zastoupeni například Roman Petrović, Corina Vetsch, Lisl Ponger, z českých pak Eva Koťátková, Dagmar Hochová, Brňačka Vendula Chalánková a mnoho dalších. „Petrovićův obraz Děti ulice z roku 1933 je nejstarším vystaveným dílem. Petrović se jako jeden z prvních sarajevských umělců zabýval už tehdy sociálními tématy," uvedla kurátorka výstavy Jana Vránová.

Dále poukázala například na obraz Jiřího Anderleho nesoucí název Voják a nevěsta. „Součástí díla je stará fotografie vojáků, ve výsledném pojetí se prolíná realita s fikcí. Fikcí je šťastný život, který nikdy nepřišel, a realitou onen obraz," uvedla Vránová.

Vystavená díla mají podobu objektů, obrazů, sochařských prací či videí. „Právě velké množství děl související s důstojností svědčí o tom, že je Schillerova dávná básnická výzva stále aktuální. Není náhodou, že svůj apel k nutnosti starat se o důstojnost vyslovil v době Velké francouzské revoluce," poznamenal kurátor Berthold Ecker.

Druhou z výstav, kterou Dům umění hostí, je retrospektiva polského umělce Olafa Brzeského. „Jeho první retrospektivu u nás představujeme pod názvem Denně se rozpolcuji, což odkazuje k jeho myšlenkovému způsobu práce. K jeho ústředním tématům patří analýza tvůrčího procesu, možnosti práce se sochou, ale i smrt," uvedl kurátor František Kowolowski.

Sochař a autor instalací a filmů Brzeski patří v současnosti k nejtalentova­nějším polským umělcům. „Uznání si získal nejen v Polsku, je známý v celoevropském kontextu. Je velmi vytížený, teď se například vrátil z Teheránu a vzápětí odjíždí na stáž do Berlína, což lze opět vztáhnout k názvu výstavy," uvedla kurátorka Patrycja Sikora.

K oběma výstavám je k dispozici katalog s českými překlady, dále Dům umění připravuje doprovodné programy. Více o jejich náplni lze dohledat na webových stránkách www.dum-umeni.cz.