Ústredie ľudovej umeleckej výroby známé též pod zkratkou ÚĽUV hostuje s touto výstavou v Místodržitelském paláci Moravské galerii poprvé. A spojení je to příznačné. „Před revolucí tam mělo své pracovny," připomněla kurátorka za Moravskou galerii Alena Krkošková s tím, že výrobky ÚĽUVu byly ještě počátkem 90. let k dostání v českých prodejnách Krásná jizba. Ty však postupně zanikly.

Celkem výstava zahrnuje 190 soutěžních prací od 181 autorů. V Kategorii Dřevo například se svou kolébkou uspěla Eliška Dudová z Mikulova, absolventka Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. „Kolébka vychází z principu houpací lavice, kterou mouhou využít i rodiče," říká Dudová a přibližuje, čím se inspirovala. „Při dohledávání historie kolébek se obdobné této vyráběly v gotice, poté už to byly jen ty klasické, které známe dnes. Částečně jsem čerpala i z tvarů romantismu a secese," dodává autorka.

Ve volné kategorii získal čestné uznání Miloslav Jaroš, který tradiční slovenský črpák (dřevěnou nádobu) vytvořil s pomocí kovu a odkazem k politice: svůj prototyp nazval Evropský souboj.

O znovunahlédnutí tradice usiluje i Miloslav Jaroš, držitel čestného uznání ve Volné kategorii. Svůj prototyp „črpáku" pojmenoval €U – niatska pasovačka neboli též Evropský souboj. „Črpák je tradiční slovenská nádoba používaná hlavně na salaších. Je ze dřeva a do ucha je často vyřezaný pastýřský výjev. Ten v Jarošově pojetí střídá politický motiv – jako odkaz k dění v evropské unii. Netypické je i použití kovu," upřesňuje kurátorka výstavy za Ústredie ľudovej umeleckej výroby Viera Kleinová.

A proč Ústredie ľudovej umeleckej výroby pojmenovalo tuto konfrontaci designérů Kruhy na vodě? „Autoři přichází s novými náměty, postupy a technologiemi, je to jako když kamenem rozvíří vodní hladinu – oživí onu zažitou tradici," dodává Kleinová.

Soutěžní práce si lze prohlédnout do 18. srpna 2013, výstavní prostor Knihovního sálu návštěvníci najdou v prvním patře Místodržitelského paláce Moravské galerie na Moravském náměstí.