Revolta vůči tvrdohlavosti, protest vůči zažitému pořádku. Nové nastudování již mnohokrát interpretované hry bratří Mrštíků Maryša připravilo brněnské HaDivadlo. Inscenace má premiéru v pátek a uvedení zpestří vernisáž výstavy fotografií, které připomenou desetiletou éru působení souboru v prostoru Alfa pasáže.

Hru Maryša patřící k dramatům „národním" v Brně nazkoušel tvůrčí tým vedený mladým slovenským režisérem Lukášem Brutovským. „Chtěli jsme se vrátit ke kořenům původního textu, bez klišé a příkras, které přinesla dlouhá inscenační tradice. Výsledkem tak bude minimalistické, syrové a herecky exponované představení," uvedl Brutovský.

Do textu tak divadelníci zasahovali minimálně. „Nářečí jsme samozřejmě ponechali, to má v sobě velký náboj a expresivitu, který se například v Čechách nebo na Slovensku ztrácí," zdůraznil režisér.

Alois a Vilém Mrštíkovi: Maryša
Režie: Lukáš Brutovský
Dramaturg: Miro Dacho
Premiéra: 10. ledna 2014, 19.30 hod. v brněnském HaDivadle, součástí večera bude vernisáž výstavy fotografií HaDivadlo – 10 let v pasáži Alfa, která připomene deset divadelních sezon působení HaDivadla v prostoru brněnské Alfa pasáže. Výstava bude od přístupná od 10. ledna všem zájemcům zdarma.

V Maryše lze podle něj nalézt stále aktuální motiv revolty proti zažitým pořádkům. „Maryša se vzpírá zarputile prosazované vůli rodičů, nakonec podlehne, avšak sama je později podobně tvrdohlavá. Nás zajímá, jestli má tato vzpoura nějaký smysl," doplňuje Brutovský.

V titulní roli se prostřídají nejmladší herečky souboru – Sára Venclovská nebo Erika Stárková. A zatímco pro Eriku Stárkovou je Maryša jedna z vysněných rolí, Sáru Venclovskou podobná úloha v alternativně laděném souboru překvapila. „Je to ale krásná práce. V paměti mám možná také jako Maryšu podvědomě zafixovanou skvělou Ivanu Hlouškovou v Morávkově avantgardním nastudování," řekla Venclovská.

Dále účinkuje Cyril Drozda, který ztvární Vávru, Maryšina otce Lízala si zahraje Miloslav Maršálek a rekruta Francka Jan Grundmann.

Výtvarné pojetí inscenace se ponese v černé a bílé barvě – bez typických folklorních ornamentů. "Scénografie je strohá a surová, postavy jsou téměř uniformně oděné. Celý soubor HaDivadla zpívá bez nástrojového doprovodu lidové písně," uvedl dramaturg Miro Dacho.

Hra Maryša patří k nejvýznamnějším ze společné tvorby bratří Mrštíků. Námět si Alois a Vilém přivezli z Těšan na Brněnsku. Premiéru měla Maryša v Národním divadle v Praze v roce 1894, tedy před 120 lety. V tomtéž roce se poprvé hrála také v Brně.

Příběh je odraz venkovských poměrů: Maryša je rodinou donucena k sňatku se starším vdovcem Vávrou. Manželství však není šťastné, a tak se Maryša zatvrzele odmítá vrátit k rodičům. Nakonec v zoufalství otráví Vávru jedem nasypaným do kávy.

Páteční první i sobotní druhá premiéra v HaDivadle začíná v půl osmé večer.