Zpracování mozartovského námětu odstartovalo na Provázku před třemi týdny premiérou činoherní inscenace Amadeus (tj. Milovaný Bohem) na motivy hry Petera Shaffera. Postavu hudebního génia Mozarta v obou částech projektu přitom ztvárňuje herec Martin Donutil. „Láká nás vyprávět několik stovek let starou historii dnešním generacím. Však také myšlenku umělecky ji uchopit nosíme v hlavě už skoro dva roky, přičemž Miloš Štědroň si s tímto námětu pohrával už od konce osmdesátých let. Chceme tímto také rozžít prostor Zelného trhu, který by se měl stát vřídlem divadelní energie," popsal impulsy ke vzniku díla režisér a umělecký šéf Husy na provázku Vladimír Morávek.

Originální operní miniatura vychází z dobově doložených pramenů. Jedná se o údajný milostný poměr mezi Mozartem a krásnou Magdalenou Pokornou, dcerou regenschoriho na Petrově. „Původní vídeňské dějiště jsem nahradil brněnským, protože paní Magdalena byla brněnská rodačka a moravské motivy skýtaly příležitost, kterou vídeňské okolí nenabízí," okomentoval změnu dramatik a autor libreta Milan Uhde.

Magdalena se vdala do Vídně za soudního úředníka, zednáře a Mozartova věřitele Franze Hofdemela. Skladatel, zřejmě jako součást vyrovnání dluhů, učil úředníkovu ženu také hudbě. „Vztah mezi nimi byl však nejspíše erotický, protože Mozart jinak velmi nerad učil. Magdalena přišla do jiného stavu a zplodila syna. Když se později dozvěděla, že Mozart je kvůli těžké nemoci na prahu smrti, prozradila vše manželovi, který ji ve vzteku pořezal a sám se zastřelil. Magdalena přežila a vrátila se do Brna. Její dítě ovšem podle archivních záznamů zemřelo v útlém věku," uvedl skladatel Miloš Štědroň.

Miniopera si pohrává také s možnými příčinami Mozartovy smrti. Skladatel stonal od 20. listopadu 1791 s bolestmi hlavy, zvracením a křečemi. Na začátku prosince, dva měsíce před svými třicátými šestými narozeninami, zemřel. Oficiální diagnóza přitom zněla selhání ledvin. „Brzy se začala šířit šuškanda, že Mozart nezemřel přirozenou smrtí. Říkalo se, že byl otráven skrze ruku zákeřného cizince. Že by se tedy podvedený Hofdemel rozhodl vyřešit milostný trojúhelník krvavou cestou? Odstranit milence, zabít manželku, a nakonec i sebe?," naznačil Štědroň.

Premiéra miniopery Moc Art začíná ve čtvrtek v sedm hodin večer. Provázkovští jivadelníci ji uvedou v Mozartově sále Divadla Reduta na Zelném trhu, kde skladatel skutečně vystupoval.

„Inscenace Vladimíra Morávka mě vždy oslovovaly a umělecky vzrušovaly. Rádi jsme proto pro tento projekt budovu Reduty zapůjčili. Svým lehce pankáčským zaměřením tak alespoň dodá brněnskému Národnímu divadlu zase nový rozměr," uvedl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser, pod které Reduta spadá.

Provázkovský projekt Géniové a podvodníci měl původně zahrnovat ještě další krátkou minioperu Salieri a Salieri, kterou napsal také dramatik Milan Uhde. „Nakonec jsme ale od zamýšleného nápadu upustili a uvedeme jen první minioperu Moc Art. Do ní však režisér Morávek zakomponoval i několik názvuků z malé opery o Salierim," vysvětlil původní záměr Oščatka.

2. díl projektu DHNP Géniové a podvodníci.

Inscenace: Moc Art aneb Amadeus v Brně (strašná mela)

Libreto: Miloš Štědroň, Milan Uhde, Vladimír Morávek

Hudba: Miloš Štědroň

Režie: Vladimír Morávek, dramaturgie: Miroslav Oščatka, scéna: Martin Ondruš, kostýmy: Sylva Zimula Hanáková.

Premiéra: 17. dubna 2014, začátek ve 20.00 hodin

Místo: Divadlo Reduta (Mozartův sál), Zelný trh

Uvede: Divadlo Husa na provázku

Nejbližší reprízy: 24. dubna (Divadlo Reduta) , 29. dubna (Husa na provázku, Zrcadlový sál), začátky jsou vždy v 19.00 hodin