Jak to vypadá, když se fiktivní mafiánské praktiky ruského podsvětí propojí se skutečnými brněnskými kriminálními případy okolo Toflova gangu nebo policejního Delta týmu? To dokládá aktuální premiéra Divadla plyšového medvídka s názvem Fikce Brno. Okolnosti vzniku nového brněnského souboru přibližuje další díl seriálu o malých scénách jižní Moravy.

Nezávislé divadlo založila skupina umělců sdružená okolo režiséra Konráda Popela, někdejšího uměleckého šéfa brněnské Polárky. „První profesionální soubor jsme založili spolu s Pavlem Hromádkou a Pavlem Petrem Procházkou před pár lety v Prostějově pod názvem Divadlo Hromadná procházka. V místním Národním domě tam dvě sezony navazoval na tradici HaDivadla. Nakonec se ale rozpadl,“ připomněl předchozí zkušenost s vedením divadla Konrád Popel.

Pro současné Divadlo plyšového medvídka soubor zvolil starý poetický název někdejšího jiného amatérského divadla. „Naše plyšová dramaturgie směřuje hlavně k autorské tvorbě, která se věnuje celospolečenským problémům, je generačně otevřená a soustředí se na dospělého i dětského diváka,“ přiblížila směřování divadla jeho produkční Petra Šigutová. Dodala, že soubor je bez stálé scény a spolupracuje s hostujícími herci napříč brněnskými divadly a studenty.

Zatím jedinou inscenací na repertoáru Divadla plyšového medvídka je autorská hra Matyáše Dlaba a Konráda Popela s názvem Fikce Brno, která měla premiéru tuto středu v Multikulturním centru Stadion.

„Zápletka volně vychází z filmu ruského režiséra Alexeje Balabanova a fiktivního příběhu ruského podsvětí devadesátých let. Paralelně s tím se odvíjí druhá dějová linie, která reflektuje současné kriminální kauzy jako Toflův gang, Akce Asia, policejní Delta tým a další,“ naznačil obsah hry Popel.

Na jevišti tak ožívají nejen protřelé praktiky partičky podnikatelů, ale i strhující fotografická soutěž policejního prezidia nebo nekalé způsoby odstraňování nepohodlných lidí. „Je zvláštní pozorovat, jak divák vstřebává fakta, která se mísí s fiktivním příběhem. A právě toto zjištění je jedním z důvodů, proč je třeba se nad tímto v tvůrčím týmu zamýšlet,“ uvedl Popel.

Divadlo plyšového medvídka

- nezávislé poloprofesionální divadlo, vzniklo na sklonku roku 2011
- zaměřuje se na autorskou tvorbu, vychází z činohry a loutkového divadla
- uměleckým šéfem je Konrád Popel, dramaturgem Matyáš Dlab a produkční Petra Šigutová
- divadlo nemá stálý soubor ani scénu, v Brně hostuje například v Multikulturním centru Stadec v Kounicově ulici
- první inscenací souboru je autorská hra Fikce Brno (premiéra 4. ledna 2011), která obsahuje i motivy z kauz Toflova gangu a policejního Delta týmu

Herec Václav Vítek o hře na motivy Toflova gangu:Fakta mě dost vyděsila

Už na střední škole působil Václav Vítek ve studentském divadle v Jičíně. Později si jako vystudovaný činoherec vyzkoušel profesionální angažmá v šumperském divadle a v brněnské Polárce. Teď k tomu devětadvacetiletý rodák z Trutnova nově přidal i účinkování v Divadle plyšového medvídka.

Na kterou svoji roli zatím nejraději vzpomínáte?
Těch je víc. Ale možná jeden z mých divadelních začátků v jičínském K-klubu, na roli Jana v představení Tři sestry a jeden prsten.

Jak vznikla vaše spolupráce s Divadlem plyšového medvídka?
Vlastně velmi jednoduše. S Konrádem Popelem, čili Prochorem, jsem spolupracoval už v Polárce, kde mě také oslovil.

Co vás nejvíc láká na divadle autorského typu?
To, že mohu konzultovat text přímo s autorem a být tak součástí jeho vzniku.

V premiéře Fikce Brno se věnujete kauzám Toflova gangu nebo policejního Delta týmu. Jak moc tyto věci sledujete?
Před zkoušením Fikce jsem tyto kauzy nesledoval vůbec. Ta fakta mě velmi překvapila a vyděsila. Člověk to zaslechne ve zprávách, ale v tom množství informací to jde jedním uchem dovnitř a druhým ven. Proto si myslím, že je důležité lidem tyto informace připomínat.