Jízdu na dvoukolových vozech, orbu, soužití zvířat s lidmi či výjevy kultovních obřadů zachycují skalní rytiny ve Stření Asii. Padesát z nich Brňanům představí Moravské zemské muzeum, které v Pavilonu Anthropos zahajuje novou výstavu fotografií Pavla Lisého.

„V expozici, která je rozdělena do dvou kruhových částí, vystavím přes šedesát fotografií. Vedle petroglyfů neboli skalních maleb a rytin na nich jsou dokumentární snímky ze života pastevců Střední Asie,“ přiblížila rozvržení výstavy mluvčí Moravského zemského muzea Eva Pánková.

Nejčastějším motivem, které autor zobrazuje, jsou rohatá zvířata – kozorožci a jeleni. „Symbolizují spojení se Sluncem a sílu. Dodnes existuje víra ve skrytou energii v rozích a v paroží. Typickým motivem pro dobu bronzovou jsou zase dvoukolé vozy tažené býky. Časté je i zobrazení lidských postav v erotických scénách nebo motivy tanečníků,“ uvedl fotograf a cestovatel Pavel Lisý. Upřesnil, že vyobrazení jsou z mladší doby kamenné, bronzové a železné.

Po stopách dávných kultur vycházejících z šamanistické a indo–íránské tradice se Pavel Lisý vydal do těžce dostupných oblastí Sajmaly Taš v centrálním Kyrgystánu. Název naleziště Sajmaly Taš ležícího tři tisíce metrů nad mořem v překladu znamená „pokreslený kámen“ .„Je zde více jak půl milionu zobrazení na více jako deseti tisících kamenný blocích. Rozsahem patří Sajmaly Taš k nejvýznamnějším prehistorickým obrazárnám světa,“ uvedl boskovický rodák Lisý.

Petroglyfy vytvořené do černých břidlic Lisý zachytil v kaňonu Sarmishai v Uzbekistánu nebo v kyrychstánské oblasti Cholpon Ata. „Cholpon Ata je ze všech tří lokalit nejlépe přístupná a nejvíce poničená. Jsou v ní především vlci, dlouhorozí kozorozi, koně, sněžní leopardi, sakrální a lovecké scény. Poblíž naleziště stojí muzeum,“ dodal Lisý.

Expozici v pisáreckém Pavilonu Anthropos návštěvníkům ozvláštní i cyklus přednášek a vzorky kamenů. „Petroglyfy v Saimaly Tash lidé ryli bronzovými a železnými nástroji asi půl až centimetr hluboko. Obrazy v Sarmishsai jsou půl až tři milimetry hluboko, a to kamennými či železnými nástroji. Dle formy rytin lze rozpoznat typ nástroje,“ dodal fotograf.

Pavel Lisý, jehož fotografie vychází například v přírodovědném časopisu National Geographic, do nové expozice zařadil jak snímky z digitálního, tak z analogového fotoaparátu. Ty nejstarší, jež vznikly naskenováním negativu, jsou z roku 2005, pozdější z let 2008 a 2009, kdy se autor vydal do Asie znovu.

Výstava: Skalní umění a život kočovníků Střední Asie ve fotografiích Pavla Lisého.
Místo: Pavilon Anthropos v Brně–Pisárkách
Vernisáž: 16. února, 17.00, výstava potrvá do 16. května 2010