Období sedmdesátých let 20. století v oblasti amatérské fotografie Brňanům přiblíží nová výstava Moravské galerie v Brně Příjemné závislosti. Přes dvě stovky černobílých snímků většinou neznámých autorů doplní ukázky z filmů nebo plakáty a reálie spojené s působením tehdejších salonů umělecké fotografie.

„Amatérské hnutí podporoval v Československu stát, přesto je jeho otisk v historii fotografie neviditelný. Poslední dobou, kdy sedmdesátá léta přicházejí do kurzu, se však zastoupení fotografií ve sbírkách zvyšuje,“ uvedl kurátor výstavy Jiří Pátek.

Jedinou fotografickou dekádu výstava člení do deseti uzavřených celků. Kromě osmatřiceti českých a slovenských autorů jsou v Pražákově paláci zastoupení také fotografové z Polska, Lotyšska, Finska nebo Spojených států. „Je to poprvé, kdy je inscenovaná fotografie sedmdesátých let představena na galerijní půdě jako samostatné téma, ne jen jako součást přehledu epochy, která postrádá bližší specifikaci,“ dodal Pátek. Dodal, že doplnění jednotlivých fotografických celků klasickým uměním nabízí neotřelé srovnání snímků například s malovanými obrazy.

Zajímavou součástí výstavy je také tapeta vytvořená z citátů dobových fotografických časopisů, které ukazují, jak moc byl amatérismus zpolitizovaný.

„Výstava Příjemné závislosti narušuje obecně uznávaný kánon toho, co do instituce typu Moravské galerie patří a co ne. Nejde jen o rehabilitaci výtvarné fotografie, která se ocitala na hranici kýče, ale o rozlišení a zmapování pozoruhodné umělecké produkce,“ přiblížil záměr výstavy ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný. Ke známým autorům na výstavě patří například Taras Kuščynskyj, František Drtikol nebo Seidling Clifford.