Aukci tohoto díla z počátku 16. století však provází snaha státu, prohlásit obraz národní kulturní památkou. V takovém případě by nebylo možné obraz ze země vyvézt. Majitel aukčního domu Tomáš Zezula však v rozhovoru pro brněnský Deník Rovnost vysvětluje, že Correggiův obraz neopustí území České republiky ani v případě, získá–li ho v aukci soukromý kupec. Vyvolávací cena je čtyři a půl milionu korun.
Mohl byste Corregiův obraz Madona s dítětem více přiblížit?
Malba zachycuje Pannu Marii s Ježíškem, který sedí na jejím klíně. Kompozici malby na obdélné podložce shora uzavírá půloblouk, který navozuje dojem okenní niky. V pozadí je pak obraz otevřen do krajiny s několika stromy. Technika malby je olej na dřevěné desce. Původně byl obraz v bohatém uměleckém rámu. Ten bohužel zanikl při cestování.
Při cestování?
Dílo se k nám dostalo v období ruské revoluce, kdy jej s sebou přivezli emigranti ze zámožné rodiny továrníků z turkestánského Čardžou.
Je to tedy jediný Correggiův obraz, který se v současnosti v České republice nachází?
Ano, s velkou pravděpodobností tomu tak bude.
Obraz není signován, kdo zaručil jeho pravost?
Před prodejem v Československu k němu byla pořízena řada expertíz. S těmito posudky obraz koupil nový majitel a nechal jej prověřit ve Vídni profesorem a odborníkem Eigenbergerem. Ten malbu zařadil do dílny bratří Carracciů z důvodu nalezení podmaleb charakteristických pro pozdější období. Tento závěr však byl definitivně překonán novými poznatky o Correggiově pokročilé malířské technice.
Vznikly tedy další expertizy?
Ano. Nový majitel si nechal v roce 1939 vypracovat další dvě, z Wiesbadenu a z Padova. Obě připisovaly dílo Correggiovi.
Novější průzkumy Correggiovo autorství nepotvrzují?
Ale ano, a vcelku všechny Correggiovo autorství potvrzují. Víte, on už prodej jeho díla je samo o sobě rarita evropského významu, protože v posledních patnácti letech se od něj prodávalo jen jediné dílo, a to v Itálii. Bylo to torzo studie chlapecké hlavy.
Národní památkový ústav usiluje o prohlášení obrazu za národní kulturní památku. Znamená to, že by sobotní aukce podléhala nějakým zvláštím pravidlům?
Ne. Pro vydražení žádná zvláští pravidla nejsou, a to z jednoduchého důvodu. Nabídková povinnost státu už byla dávno splněna. Obraz už tři a půl roku ležel v Národní galerii, prošel nákupní komisí a poté byl vrácen původní majitelce. Jsou k tomu pověřené dopisy. Potud tedy byla nabídková povinnost splněna a stát od toho dal ruce pryč.
A co se týče pravidel pro vývoz do zahraničí?
Bude–li obraz prohlášen za kulturní památku a nedojde–li k přehodnocení situace, případně k odvolání či jiným událostem, nesmí se obraz z České republiky vyvézt. Potud sahá režim kulturní památky, je také potřeba evidovat majitele. Majitelka je však státním orgánům známá a dlouhá léta je s nimi v kontaktu a stát ten obraz zkrátka nechce.
Proč se k tomuto výjimečnému dílu stát staví takovýmto způsobem?
To nejsem schopen posoudit. Ale argument, že Národní galerie nezískala dostatek peněz na nákup, mi přijde dost nepřesvědčivé. Tím spíše, že se v tehdejší době nakupovaly jiné předměty, které jsou teď předmětem různých došetřování.
Dodnes však obraz za národní kulturní památku prohlášen nebyl, dokdy tak může stát učinit?
To, jak fungují státní orgány, nevím. Majitelka zkrátka podala žádost na pražský památkový ústav, a to ji postoupilo ministerstvu kultury. A státní organy teď činní…
Nemají žádný časový limit?
To sice mají, ale pokud vím, tak jednání chtějí přerušit. Myslím ale, že do čtrnácti dnů dostane majitelka vyrozumění, proti kterému bude mít právo se odvolat.
Po aukci tedy obraz zůstane stále u vás?
Samozřejmě, nevydal bych jej z ruky! Jsem za něj odpovědný. Obraz je v bezpečnostním tranzitu a tam i zůstane.
Dokud se to právně nevyřeší…
Ano, to osobně zaručuji. Můžete si být jistá, že obraz republiku neopustí. Jak z důvodů právních a případných postihů, tak z důvodů mé profese a entuziasmu patriota – tohle bych zkrátka nedopustil. Tím méně bez toto, aniž by měl stát možnost se k tomu definitivně vyjádřit. Pořád jsem totiž přesvědčen o tom, že by mohl změnit své stanovisko.
Co všechno to znamená pro zahraniční zájemce?
Zahraniční kupci mají o tomto stavu přesné informace a je to pro ně samozřejmě závažný problém. Zvažují, zda se vůbec aukce zúčastnit.
Nemáte obavy z toho, že nový majitel nebude o Correggiovo dílo pečovat tím nejlepším způsobem?
Víte, když si koupíte něco za čtyři a půl milionu, tak o to budete pečovat tím nejlepším způsobem. V souvislosti s tímto bych však rád zmínil jednu věc. U nás panuje představa, že stát je nejlepší protektor kulturních památek, ale to není pravda. Mimo jiné, soukromí sběratelé mají podstatně větší finanční fondy na to, aby obrazy udržovali, případně je nechali restaurovat. A překvapivě s těmi obrazy nakládají s mnohem větší obezřetností než v leckterých – a teď nechci být adresný, státních institucích.
Je to první dílo – případná kulturní památka, kterou prodáváte?
Ne, kulturních památek jsme prodali už spousty a nebyl s tím problém. Tady jde spíš o to, že jde o významný obraz a není jisté, zda se na českém trhu najde zájemce.
Dokážete odhadnout, do jaké výše se vyvolávací cena (4,5 milionu korun, pozn. redakce) vyšplhá?
Právě pro nejasnosti, týkající se toho, jak dalece se dá počítat s vývozem či nevývozem, to odhadnout nedokáži. Jeden anglický klient si například dovolil v soukromém rozhovoru tipovat částku kolem 1,5 milionu euro. Ale to samozřejmě jen v případě, jestliže by se jednalo o věc na volném evropském trhu. A to není prozatím tento případ.
Do jaké míry to korigují zákony?
Teď jde třeba do sněmovny novela zákona o památkové péči. Pravděpodobně i z toho důvodu, že ne ve všem jsou naše zákony dostatečně aktuální. Pravděpodobně i zákonodárci tedy přemýšlí o tom, že změna je nutná. To určité napětí tedy dochází všem stranám a všichni se snaží najít řešení. Na druhou stranu, tento Correggiův obraz je zásadním dílem italské renesance a je doslova zázrakem, že toto dílo jde na trhu v České republice. To je to důležité. Jsme malou zemí, přesto jsme dokázali prodat a koupit díla světového významu. Český trh se stává nedílnou součástí evropského kulturního dění.
V aukci budete dražit i dílo Josefa Čapka nazvaném U stolu. Je česká moderna mezi kupci stále vyhledávaná?
Specializace na českou modernu je teď velmi aktuální. Cenových rekordů však stále dosahují staří mistři italské renesance a je překvapující, že v Čechách je velmi malý zájem o takto kvalitní díla. Ve finále by mě nepřekvapilo, kdyby Čapek (vyvolávací cena je 650 000 korun, pozn. redakce) dosáhl na vyšší cenu než Correggio. Což není samozřejmě vůbec poměrné.