Moravská galerie v Brně se rozhodla obohatit padesáté výročí svého vzniku méně očekávatelnými až odvážnými projekty. Výstava s nadsázkou pojmenovaná The Best of… dala deseti vybraným osobnostem možnost sestavit malou výstavu podle vlastních představ. Nesourodá směsice profesí tak pro Uměleckoprůmyslové muzeum vytvořila kaleidoskop více či méně osobních a více či méně patetických výtvarných výpovědí.
Návštěvníka výstavy uvítá střídmá a útulná instalace lékaře Jiřího Jeleníka, který se rozhodl využít svého prostoru k malému návratu do minulosti. V rohu dvorany Uměleckoprůmyslového muzea tak ožívá biedermeierový salonek, který příchozímu divákovi připomene hřejivou atmosféru vídeňského či zámeckého prostředí. Onu hřejivou atmosféru bohužel celkem spolehlivě tlumí rozlehlost muzea.
Za salonem divák narazí na dialog, který mezi sebou vedou výstavy servírky Zuzany Holíkové a komandující Českých drah Ladislavy Antoníčkové. Ta se také rozhodla oživit pomocí sbírkových předmětů své vzpomínky. Těm dominují obrazy Josefa Čapka, tedy hravý a lehce vtipný kubistický pohled na svět.
Ten ještě prohlubují díla, která do svého výběru zařadila Zuzana Holíková. Její Best of návštěvníkovi výstavy poodhalí pohledy na jedinečnost lidské bytosti. Fotografie, kresby, ale také sošky konkretizují čapkovské motivy odvedle a divák je zasažen zvláštním pohledem očí, výrazem milenecké dvojice nebo detailem upracovaných rukou. Holíkové se díky dobře zvolenému výchozímu bodu podařilo vytvořit velmi sevřenou a divácky atraktivní kolekci, působivou také pro svoji jednoduchost.
Hlouběji v muzeu návštěvník narazí na výstavy kurátorů Adély Banášové, Romana Onderky a Ondřeje Chrobáka. Ten jediný se opravdu živí prací kurátora. O to cennější je jeho rozhodnutí jít s kůží na trh a vytvořit výstavu velice osobní, inspirovanou vlastní životní dráhou. Představuje tak divákovi osobnost a dílo jindřichohradeckého rodáka, malíře Hanuše Schwaigera. Jeho romantické krajiny a venkovské výjevy doplňují gobelíny často s pohádkovou tématikou. Kurátor Chrobák tak přiznává až dětské okouzlení dílem tohoto malíře a velmi sympaticky zve diváka do světa fantazie.
Podobně osobní se rozhodl být ve svém výběru i primátor Brna Roman Onderka. Jeho výběr je však řízen nejspíše touhou podělit se o výjimečnost onderkovského bytí, což v důsledku zanechává velmi nesourodou sbírku uměleckých předmětů. Moderátorka Banášová se zase zaměřila na prvky společenského života a představuje tak mimo jiné pohodlnou pohovku, či obrazy s motivy kaváren a salónů.
Muzikolog Miloš Štědroň se představil jako kurátor avantgardní, jeho část výstavy se pouští do průzkumu janáčkovských partitur a světa hudby viděného očima výtvarných umělců. Jedním ze dvou konečných bodů expozice je pak oddíl pořízený architektem Markem Štěpánem. Ten vybral figurální obrazy starých i mladších mistrů a zaměřil se na nich na lidské ruce. Návštěvník se tak výstavu prochází směrem ze světla do příšeří, z obecného k velmi konkrétnímu a intimnímu a je třeba poznamenat, že symbolika lidských rukou provází celou výstavu.
Zajímavý pohled do sbírek Moravské galerie nabízejí také výběry ekonoma Tomáše Sedláčka a teoretického fyzika Petra Hořavy. Sedláček hledá spojení technických oborů s výtvarným uměním, Hořava pak zavádí diváka do světa fragmentů, záhad a tajemství. Ve vzduchu visící helmice a pod ní starobylé rozevřené knihy. Neuchopitelná projekce zvuků a tvarů, to vše je jedním ze dvou vrcholů výstavy The Best of… Velká poklona pak patří především Jiřímu Příhodovi, který je autorem architektonického řešení výstavy, výstavy přitažlivé, která nabízí příběh o dvou koncích.
Místo: Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
Kurátoři výstavy: Marek Štěpán, Tomáš Sedláček, Ladislava Antoníčková, Ondřej Chrobák, Jiří Jeleník, Adéla Banášová, Miloš Štědroň, Roman Onderka, Zuzana Holíková a Petr Hořava; kurátor za MG: Petr Ingerle;
Výstava je otevřená do: 23. října 2011; vstupné: 100/50 Kč