„Ještě předtím, než jsem se stal ředitelem Moravské galerie v Brně, bylo rozhodnuto věnovat velkou retrospektivu Františku Foltýnovi, připravit a vydat obsáhlý katalog, obsahující také soupis jeho díla. Poslední velká výstava umělcovy tvorby se totiž naposledy konala před třiceti lety v Domě umění města Brna, tedy rok po jeho smrti,“ uvedl ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný. Výstavou i publikací vydanou u příležitosti výstavy, chce Moravská galerie zpracovat odkaz významného umělce dvacátého století, tak jako se v nedávné minulosti přihlásila k Antonínu Procházkovi.
Foltýn a Brno
Cílem výstavy je také poukázat na skutečnost, že s regionem, ve kterém působí, jsou spjati tvůrci evropského formátu a evropského osudu.
„Nešlo pouze o to, abychom za každou cenu po svém převyprávěli Foltýnův osobní příběh, ale o zasazení jeho tvorby do souvislostí – historických, společenských, uměleckých,“ dodal Pokorný.
Východoslovenská metropole přinesla Františku Foltýnovi setkání s předními slovenskými i maďarskými tvůrci, Paříž zase možnost navštěvovat přednášky Františka Kupky, sblížit se s architektem Adolfem Loosem, či detailně studovat nejnovější díla Pabla Picassa.
Foltýnovo dílo lze také chápat jako encyklopedii evropského moderního malířství, kde najdeme kapitoly ovlivněné expresionizmem, kubizmem, surrealizmem, věnované abstraktnímu umění či deskriptivnímu realizmu.
Baladicky krásná příroda východního Slovenska zde střídá ubohost ulic periferie, kubisticky ztvárněné dojmy z četby Dostojevského přecházejí do abstraktních kompozic s osobitou barevností.
Dva roky příprav
Foltýnovy obrazy mají své místo ve většině dlouhodobých expozic českých muzeí umění. Moravská galerie se po umělcově smrti stala správcem jeho pozůstalosti – více než dvě stě čtyřiceti Foltýnových olejů a kreseb. Součástí rozsáhlého projektu, kterému předcházely více než dva roky příprav, je nejen výstava velkého rozsahu, ale i obsáhlá publikace s vůbec prvním soupisem Foltýnova díla.
Výstava potrvá do sedmnáctého února roku 2008.