Výrobu tří šlapacích drezín už schválili na svém posledním jednání hevlínští zastupitelé. „Z nevyužívané trati chceme vytvořit zážitek pro turisty i místní obyvatele. Na drezínách by se mohli lidé vozit příští turistickou sezonu,“ potvrdil starosta obce na hranici s Rakouskem Antonín Pichanič.

Národní park Podyjí změnil po 30 letech logo. Na snímku nová značka v barevném provedení.
Národní park Podyjí změnil logo. Letící čáp zůstal, barvy jsou nové

Železnice Hevlín

* Opuštěnou lokální trať v délce 7 kilometrů koupili Hevlínští v lednu 2020 za více než 2 miliony korun
* Kromě kolejí mají v majetku historickou nádražní budovy, drážní domek i pozemky v okolí.
* Využít ji chtějí jako turistickou atrakci s šlapacími drezínami.
* Z budovy nádraží chtějí muzeum a z drážního domku zázemí pro
turisty
* Kvůli dotacím usilují o zápis na seznam takzvaných brownfieldů, nevyužívaných míst

Zhruba sedmi kilometrový úsek nevyužívané lokální železniční trati mezi Hevlínem a Hrušovany nad Jevišovkou koupila obec před rokem. Vlaky už po ní nejezdí deset let. „Součástí majetku jsou také okolní pozemky, historická budova nádraží i drážní domek. Máme v plánu v nich vytvořit muzeum železnice, ale také přiblížit historii obce, se zaměřením na zemědělství, které tu vždy bylo na prvním místě. Plánujeme také expozici k historii a vzniku zdejší cihelny. Chybět nebudou staré fotografie ani cihly,“ přiblížil starosta Pichanič.

Zázemím pro turisty bude drážní domek stojící opodál. „Ten je v havarijním stavu a je nutná jeho oprava. Mohlo by v něm být ubytování, občerstvení i zázemí pro kola. V současné době připravujeme podklady pro zařazení lokality na seznam takzvaných brownfieldů, nevyužívaných území. Cílem je získání dotace alespoň do části tratě,“ plánuje starosta.

Nápad vítá i cyklista Marek Měchura „Dobrý nápad. Často vyjíždíme s rodinou tím směrem na cyklostezku, teď bude ještě o důvod víc. Určitě to s dětmi využijeme,“ těšil se Brňan.

Inspirací je Hevlínským čilý turistický ruch v obci, který souvisí s blízkostí lázeňského města Láva nad Dyjí v blízkém Rakousku i frekventovaný úsek cyklostezky Brno-Vídeň.

A také provoz šlapacích drezín v Ratíškovicích na Hodonínsku.

Zdroj: Se svolením Marka Flekače

Trasa pro drezíny je tam dlouhá tři kilometry a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou. „Pro turisty je to dobrá věc, nejvíc k nám jezdí rodiny s dětmi. Za šichtu vypravím kolem čtyřiadvaceti drezín, za sezónu je to víc, než tisícovka. Jezdili jsme i v loni, protože na drezínu jdou jednotlivci, maximálně rodina, a daří se tak dodržovat epidemiologická opatření,“ uvedl přednosta stanice na někdejší Baťově důlní dráze Miroslav Toman.

Pracuje jako průvodce a údržbář v jedné osobě. A připravuje se na jarní sezónu. „Je třeba odstranit nálety stromů kolem kolejí, postříkat trávu, opravit a promazat drezíny,“ přiblížil správce muzea ve vagónu a drezín Toman.

Areál bývalých jatek ve Znojmě. Měla zde stát nová výrobní a skladovací hala, objekt je stále v původním stavu a pokračují zde demoliční práce.
Místo nové haly ruiny. Bývalá jatka se vrátí do rukou města, rozhodli Znojemští

Na jízdu se s rodinou chystá letos i Ivana Ilčíková. „Snad bude trať v provozu, o atrakci nám říkala kamarádka, dětem se to prý líbilo. Tak bychom si to rádi také vyzkoušeli,“ podělila se obyvatelka Hodonína.

V budoucnu by mohly speciální vlaky vozit do Hevlína i turisty za vínem nebo na výlety na kole. „Uvažujeme například o víkendových cyklovlacích na trati Brno – Hrušovany nad Jevišovkou, nebo o takzvaných vinných vlacích,“ podotkl místostarosta obce Václav Čaj.