Zatímco loni zemřeli po střetech na přejezdech na jihu Moravy čtyři lidé, letos do konce července ani jeden. Podle statistik Drážní inspekce se pouze dva lidé zranili. „Většinu nehod na přejezdech i nadále způsobují lidé svojí neukázněností. Nejčastějším prohřeškem je ignorování světelné a zvukové signalizace,“ sdělil mluvčí inspekce Martin Drápal. Letos evidují celkově vyšší počet srážek na přejezdech, ale s mírnějšími následky.

Správa železnic mezitím pokračuje v modernizaci a větším zabezpečení přejezdů. V celé republice už jich letos upravila pětašedesát, pět jich bylo na jihu Moravy. Konkrétně v Šakvicích a Hustopečích na Břeclavsku, které byly součástí modernizace úseku mezi oběma obcemi. „Rekonstrukce jsou určitě potřeba pro zajištění větší bezpečnosti. Každopádně ani to nezabrání některým vjíždět na přejezd na červenou,“ je si jistá například řidička Markéta Polachová z Velkých Bílovic na Břeclavsku.

Sama se řadí mezi řidiče, co si nedovolí vjet na přejezd, pakliže k tomu není jasný signál. „I když přejíždím sebemenší přejezd, vždycky se ujistím, že je všechno v pořádku," doplnila Polachová.

U obce Milavče mezi Domažlicemi a Blížejovem se ve středu ráno srazily dva vlaky. Tři lidé nehodu nepřežili.
Na bezpečné železnice si Češi ještě řadu let počkají. Zavádět se budou postupně

Na třech z pěti nově upravených míst v kraji přibyly závory. „Nyní je tam zkušební provoz. V přípravě na rekonstrukci máme dalších dvanáct přejezdů, u devíti přibudou závory. Modernizaci očekáváme v příštím roce,“ informovala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Větší zabezpečení přejezdů na území Hustopečí vítá tamní starostka Hana Potměšilová. Závory totiž podle ní nedovolí cyklistovi ani řidiči auta, aby na koleje, vjel v době průjezdu vlaku. „Když tady jezdil motorák, který byl slyšet tři minuty předtím, než přijel a nejel tak rychle, budiž. Ale momentě, kdy je trať zmodernizovaná a jezdí vlak, který člověk neslyší, až vidí, zvýšení zabezpečení je nutnost," řekla.

Více nehod se v minulých letech stalo na přejezdu u Velkých Pavlovic na Břeclavsku. Řidiči si tam stěžovali na oslnění sluncem. Loni tam přibyly závory. „Každé zlepšení, které pomůže bezpečnosti, je plus. Je to jeden z hlavních tahů. Řidiči tudy míří směrem na Kyjov," poznamenal velkopavlovický místostarosta Petr Hasil.

Starosta Bílovic nad Svitavou Miroslav Boháček.
Úsekové měření si místní chválí, říká starosta Bílovic nad Svitavou

Z hlediska dlouhodobých statistických dat mají nejtragičtější následky střetnutí na železničních přejezdech zabezpečených světelnou výstražnou signalizací bez závor. „Soustavně doporučujeme, aby co největší množství přejezdů zabezpečených světelným signalizačním zařízením bylo doplněno závorovými břevny, protože tento způsob se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový," podotkl mluvčí Drápal.

Na železničních přejezdech se závorami se podle něj ročně stane do třiceti mimořádných událostí. „Zatímco na přejezdech se světly bez závor nebo zabezpečených pouze výstražnými kříži evidujeme každý rok více než šedesát střetnutí v celé republice," porovnal Drápal.

Na železničním přejezdu na jihu Moravy do konce července nikdo nezemřel.Na železničním přejezdu na jihu Moravy do konce července nikdo nezemřel.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta Evjáková

Nově zrekonstruované železniční přejezdy:

V Šakvicích:

- P7003 – zvýšení zabezpečení z křížů na světla bez závor.
- P7004 - zvýšení zabezpečení z křížů na světla bez závor.
- P7006 - zvýšení zabezpečení z křížů na světla se závorami.

v Hustopečích:

- P7007 - zvýšení zabezpečení z křížů na světla se závorami.
- P7008 - zvýšení zabezpečení z křížů na světla se závorami.