O takzvané boskovické spojce, která má obyvatelům Boskovic a okolních obcí zajistit přímé vlakové spojení mezi Boskovicemi, Blanskem a Brnem, se mluví už dlouho. Jedni se na ni těší, protože díky ní budou moci pohodlněji cestovat. Další ji zatracují a považují za ekonomický nesmysl. Vyplývá to mimo jiné z diskusí na internetových stránkách Blanenského deníku Rovnost, který se nedávno tomuto tématu věnoval.

Správa železniční dopravní cesty, která bude investorem stavby, však nadále výstavbu spojky podporuje. Potvrdila to místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková. „Do čtrnácti dní zasedne centrální komise ministerstva dopravy, která bude posuzovat studii proveditelnosti. Bude zohledňovat prostupnost terénem, ekologické a další faktory. Dvě trasy ze čtyř navrhovaných se jeví výhodné i z finančního hlediska," uvedla Vítková.

Spojka přijde podle předběžných odhadů na jednu až jednu a půl miliardy korun. Výstavba má začít v letech 2020 až 2022. „O spojce se mluví již od roku 2006. Původně měla stát asi sto milionů korun. Nyní se ale uvažuje i o elektrifikaci tratě a kompletní modernizaci boskovického nádraží. Město se proto o stavbu zasazuje, ale finančně se na ní podílet nebude. Cestujícím se pak zkrátí doba dojezdu do krajského města až o deset minut," přiblížila Vítková.

Uzel Boskovice

Nejzásadnější změnou ale bude to, že hlavním železničním přestupním uzlem pro obyvatele Boskovic a okolních obcí již nebude Skalice nad Svitavou, ale Boskovice. „Cestující již nebudou muset čekat na přípoj ve Skalici a obávat se, že jej nestihnou, když bude mít zpoždění. Nebudou již také muset přecházet koleje přes vysokou lávku," sdělila starostka Boskovic Hana Nedomová.

Nástupiště mají být celkem tři. Dvě na Brno, na třetím budou čekat cestující na vlaky ve směru na Velké Opatovice. „Lidé budou méně přestupovat i na trase Brno – Česká Třebová. Ze směru Praha, Česká Třebová a Letovice dopravu ze Skalice nad Svitavou zajistí autobusy," upřesnila Nedomová.

V dopravní špičce budou podle ní jezdit vlaky z Boskovic do Brna a také v opačném směru každých třicet minut. Večer a o víkendu každou hodinu.

Podle mluvčí Jihomoravského kraje Denisy Kapitančikové kraj o spojku stojí proto, že mu umožní lépe vynakládat peníze na zajištění dopravní obslužnosti. „Jde o stavbu nadregionálního významu. Když jedou soupravy do frekvenčně slabých míst, je to neefektivní. Vlaky již nebudou mezi Boskovicemi a Skalicí nad Svitavou vůbec jezdit. Ti, kteří pojedou z Boskovic na Letovice a Svitavy, budou cestovat stejně jako dosud. Pouze místo z vlaku do vlaku budou přestupovat z autobusu do vlaku. I dnes jsou však některá spojení na Prahu vázána na autobusy Boskovice–Skalice," vysvětlila Kapitančiková.

Proti výstavbě spojky je například radní Boskovic Vladimír Farský, který pracuje jako strojvedoucí. „Budou to jen vyhozené peníze. Z Boskovic do Brna jezdí do zaměstnání většina lidí spěšnými vlaky a rychlíky. Osobákem se nikdo nekodrcá. Když stávající úsek tratě mezi Boskovicemi a Skalicí zelektrifikují, souprava Regiopanter bude moct jet až do Boskovic. Ve Skalici by se rozpojila a její přední část by mohla zajíždět do Letovic," řekl Farský.