Toto číslo do konce roku zřejmě ještě poroste, zimní měsíce jsou totiž pro chodce na silnicích nejrizikovější v celém roce. „Statistika jasně ukazuje, že v zimě je zvýšený počet střetů s chodci. Nejvíce je to vidět na smrtelných nehodách," uvedl krajský koordinátor Besip pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek.

Za nárůstem nehod s účastí chodců stojí v zimě snížená viditelnost kvůli brzkému stmívání a šeru po ránu. „Spojení tmy a šera s mlhou či deštěm rozhledové podmínky ještě zhoršují," vysvětlil Čížek. Dodal, že chodci ke špatné viditelnosti často přispívají nevhodným oblečením.

Na to například doplatil letos v lednu muž, který přecházel hlavní tah Brno-Svitavy. Projíždějící řidič muže v tmavém oblečení bez reflexních prvků nezaregistroval včas a srazil ho. Sražený muž vyvázl pouze lehkým zraněním.

Správna volba oblečení může chodcům na špatně osvětlených silnicích zachránit život. Člověka v modrém oděvu řidič rozpozná až ve chvíli, kdy je od něj zhruba osmnáct metrů. Mnohem lepší viditelnost je u bílých nebo žlutých oděvů, u kterých dosahuje až přes padesát metrů.

Nejúčinnějším prostředkem, jak zlepšit viditelnost, jsou reflexní vesty či pásky. „Ty nejkvalitnější reflexní prvky zvýšují viditelnost až na dvě stě metrů. Řidiči tak mají po spatření chodce delší dobu na reakci a tím pádem i odvrácení střetu," řekl mluvčí policie Pavel Šváb. Nejvyšší účinnost reflexních částí oblečení je na pohyblivých částech těla, tedy nohou a rukou.

Ztížená viditelnost však není jediným důvodem pro obezřetnost na zimních silnicích. „Řidiči musí počítat také s delší brzdnou drahou na mokrých, namrzlých či zasněžených silnicích," zdůraznil Šváb.

Řidiči podle něj delší brzdnou dráhu v zimě často podceňují a také zapomínají, že je výrazný rozdíl viditelnosti chodců na silnici použití dálkových a potkávacích světel. U těch dálkových je dohledová vzdálenost sto metrů, při jízdě s potkávacími světly se vzdálenost zkracuje na polovinu.

Opatrnost je potřeba nejen u řidičů, ale i na straně chodců. „Neuvědomují si, že se nemůžou v dopravě pohybovat stejně, jako v letních měsících. Nespěchat se v zimě vyplatí," sdělil Čížek.

Přibližně třetina všech nehod s chodci se stane na přechodech. Podle policistů lidé podceňují rizika a přecházejí na červenou nebo na přechod vstoupí přímo před přijíždějící auto. „Někdy se lidé nedívají napravo ani nalevo a spoléhají, že mají na přechodu přednost. Občas jen tak tak stihnu zabrzdit," postěžoval si řidič Michal Beneš.

Nebezpečná jsou rovněž sluchátka v uších. Chodec tak nevnímá zvuky z ulice, jako je hluk přijíždějícího auta, sirénu sanitky nebo zvonek tramvaje.

Policisté se snaží na nezodpovědné chování upozornit na nejrůznějších preventivních akcích. Na konci října uspořádali například setkání Je nás vidět! v Bučovicích na Vyškovsku nebo Světluška v Moutnici na Brněnsku. Účastníci se poučili o rizicích v chladných měsících i významu reflexních prvků, které se často na policejních akcích rozdávají.

Prevence však spočívá i v častějším trestání. „Vzhledem k tomu, že jsme nezaznamenali zásadní posun v jejich kázni, stále častěji řešíme prohřešky chodců blokovou pokutou," vysvětlil Šváb. Jen za říjen brněnští policisté řešili přes tři stovky přestupků.

Zvýšit bezpečnost na některých přechodech se rozhodlo i Brno. Radnice nově ostvítila pětadvacet přechodů. „Vytipovali jsme přechody hlavně v blízkosti základních a mateřských škol, na kterých děti chodí do školy a z družiny zejména v zimních měsících za tmy," vysvětlil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Dodal, že kvalitní osvětlení dokáže snížit počet nehod na přechodech podle odborníků až o pětašedesát procent.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.

TOMÁŠ KÁRA