Materiál obsahuje i další významné silniční stavby, které mají vzniknout do roku 2050 v Jihomoravském kraji. Deník Rovnost vybral ty, které jsou plánované v nejbližších letech.

D52. O krok blíže je stavba dálnice D52, která spojí Brno s Vídní. Podle vládního plánu stavbaři kopnou poprvé do země v úseku mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem v roce 2022. Ředitelství silnic a dálnic získalo na konci loňského roku pravomocné územní rozhodnutí na obchvat Mikulova a stavbu chce zahájit už o rok dříve.

Řidiči i tak tvrdí, že se výstavba zbytečně protahuje. „Spojení na Rakousko už mělo být dávno dotažené, Rakušané jsou u hranic. Ekologičtí aktivisté mají moc prostoru,“ řekl například Martin Hemza z Velkých Bílovic na Břeclavsku.

V centru Brna zavřelo také železářství Cimrman. Místo něj bude na Masarykově třídě bageterie.
Centrum Brna mění tvář. Tradiční menší prodejci končí, válcují je velké řetězce

D55. Konkrétní termín už má i výstavba D55 na území Jihomoravského kraje. Přestavba stávající silnice I/55 mezi Rohatcem a Břeclaví včetně napojení na D2 a břeclavský obchvat má začít v roce 2023.

Senátorka Anna Hubáčková považuje tento termín za reálný. Přípravy ale nekončí. „Už teď je potřeba vyjednávat detaily ke sjezdům do jednotlivých obcí,“ sdělila.

V úseku mezi Rohatcem a Moravským Pískem na Hodonínsku je podle ní zatím problém s průchodem přes Bzeneckou doubravu.

Mezinárodní letiště Brno-Tuřany
Z Brna odlétlo do světa půl milionu lidí. Nejčastěji do Londýna, Řecka a Turecka

ROZŠÍŘENÍ D1. Rozšíření ze čtyř pruhů na šest ulehčí průjezd řidičům po dálnici D1 mezi Kývalkou a Holubicemi na Vyškovsku. „Čtyři pruhy jsou kvůli hustotě dálničního provozu málo. Denně se tam doprava zpomaluje. Od změny si slibujeme zlepšení stavu hlavně v ranní a odpolední špičce,“ přiblížil krajský policejní ředitel Leoš Tržil.

Začátek stavby je v plánu v roce 2023. „Prvními úseky jsou Brno centrum až Brno jih a mimoúrovňová křižovatka Černovická terasa,“ zmínil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

ZÁSADNÍ INVESTICE V JEDNOM. Vláda národní investiční plán připravila na základě podkladů, které poskytly zástupci jednotlivých ministerstev, krajů a měst. „Plán by měl sloužit příštím premiérům, ministrům či hejtmanům,“ sdělil předseda vlády Andrej Babiš.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy má podobný vládní materiál smysl. I když u některých akcí se mohou náklady i začátek stavby ještě měnit. „Nevíme, co bude přesně s evropským financováním po roce 2020,“ podotkl.

Silniční stavby v národním plánu investic:

Dálnice D52: mezi Pohořelicemi na Brněnsku a hranicemi s Rakouskem – začátek 2022, náklady 12,8 miliard korun

Dálnice D55: mezi Rohatcem na Hodonínsku a Břeclaví – začátek 2023, náklady 11,3 miliard korun

Dálnice D1: zkapacitnění mezi Kývalkou a Holubicemi na Vyškovsku na šest pruhů – začátek 2023, náklady 18 miliard korun