I proto diskutující neměli k fóru přístup. „Lidé porušovali nejen pravidla diskuse, ale i etiky. Fórum města má být prostředím pro vedení věcných rozhovorů, jejichž základem je slušné vyjadřování a jednání," podotkl vedoucí vyškovského odboru kanceláře starosty a tajemníka Stanislav Kolařík s tím, že to se mnohdy nedělo.

Jak upozornil, město se nebrání kritickým příspěvkům. „Na dotazy budou reagovat příslušní pracovníci a představitelé města. Pokud však budou věcné, konkrétní a napsané slušnou formou. Texty obsahující osobní útoky na jednotlivce, vulgarismy, stejně jako příspěvky uváděné záměrně jmény jiných obyvatel za účelem jejich diskreditace, z webu smažeme," varoval Kolařík s tím, že do diskusního fóra nepatří ani příspěvky, které nemají vztah k problematice měs­ta.

Přispěvatelé budou nově uvádět své jméno, příjmení a zvolí si své přístupové heslo. „Po registraci jim formou krátké textové zprávy přijde aktivační kód," popsal nový systém vedoucí kanceláře.

Opětovné spuštění diskuse se chystá v nejbližších dnech. „Pravděpodobně v pondělí už by měla fungovat. Ladíme poslední detaily," upřesnila mluvčí města Dana Ryšánková.

Na slavkovských webových stránkách diskutovat nelze. Radnice je vnímá jako nástroj, který slouží především ke sdělování informací. Sází na sociální sítě. „Facebook se nám v tomhle směru osvědčil asi nejvíc, je nejčistší formou. Náš profil má asi dva tisíce odběratelů, což představuje třetinu Slavkova. Uživatelé hodně vnímají, co na něj vkládáme za informace," ocenila mluvčí slavkovské radnice Veronika Slámová.

Když byla před časem ve městě havárie vody, ukázalo se, že právě sociální síť je nejrychlejším roznašečem informace. „Diskuse je navíc řekněme nejčestnější. Málokdo má na Facebooku nějaký falešný profil," připomněla mluvčí.

Velmi dobře podle ní fungují i soukromé stránky veslavkove.cz, kam radnice dává také většinu informací, které jsou na městském webu. I tady je diskuse umožněná. „Ač jde mnohdy o anonymní příspěvky, čteme je, vnímáme a snažíme se, pokud jsou relevantní, na ně zareagovat a vzít je v úvahu," zdůraznila Slámová.

Navíc obyvatelé můžou radnici kontaktovat pomocí webového formuláře i lístečků, které jsou u každých dveří úředníků. „Dotyčný může v jednoduché formě sdělit městu, co ho trápí. Podělí se tak o čerstvou zkušenost, zpětná vazba je pro nás podstatná," uzavřela slavkovská mluvčí.

Na vesnicích volí lidé spíš osobní setkání. „Máme na našich webových stránkách knihu návštěv, do které lze dávat dotazy a diskutovat. Jde ale spíš o žádosti o informace, věcné dotazy. Je jich nicméně minimum. Každý má možnost zavolat nebo se zastavit na úřadě, což také obyvatelé dělají," popsal kozlanský starosta Karel Pospíšil.

Nejrůznější urážky, které se kdysi objevovaly, se už podle jeho slov nevyskytují. „Určitě se to v téhle otázce výrazně zlepšilo," ocenil Pospíšil.

Podle Marie Slezáčkové je vše vždy o lidech. „Kdo bude chtít být sprostý, cestu si najde. Hulvátů je pořád všude dost. Když budou diskuse takto hlídané a registrované, téma můžou lidé svými podněty skvěle rozvinout," uvedla žena.

Také v Podomí se můžou obyvatelé na úřad obracet přes knihu návštěv. Momentální anonymní systém obci vyhovuje. „Neplánujeme na něm nic měnit. Obyvatelé vulgární nejsou, takže nemáme důvod po nich vyžadovat registraci. A když už by se nějaký nevhodný obsah objevil, tak ho smažeme," zmínila starostka Podomí Kateřina Ševčíková.

1/3

Slavkovanů sleduje městský profil na Facebooku. „Uživatelé hodně vnímají, co na něj vkládáme za informace," prohlásila mluvčí slavkovské radnice Veronika Slámová.