Změny na železnici na jižní Moravě nebo rozlétání brněnského letiště. Okolo těchto témat se točila čtvrteční debata ve Vida centru v Brně. Zúčastnil se jí jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, jeho náměstek Roman Hanák, historicky první hejtman Stanislav Juránek a ředitel firmy Kordis Jiří Horský. Deník Rovnost přináší nejzajímavější body diskuze.

Počet krajů

Nynějších čtrnáct krajů je podle účastníků panelové diskuze zbytečně moc. „Kraje by měly být větší. Do dnešního dne je to naše trauma. Osm devět krajů by bohatě stačilo,“ řekl hejtman Šimek.

Integrovaný dopravní systém

V roce 2004 vznikl Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Ze začátku vzbuzoval nedůvěru, od té doby získal řadu ocenění i v zahraničí. „Vylepšit by se dal snad jen metrem v Brně. To budeme i před Prahou,“ usmál se bývalý hejtman Juránek.

Rozlétání letiště

Více pravidelných linek z brněnského letiště bylo jedním z cílů hejtmana Šimka. V rozlétávání však naráží na překážky. Problémem je například uzemnění Boeingů. „Jednal jsem se zástupci společnosti Smart Wings a řekli mi, že by měli zájem o linky z Brna, ale nemají nyní dostatek letadel,“ přiblížil Šimek.

Změny na železnici

Pouze regionální jízdenky platí od ledna ve vlacích, které objednává kraj. Na některých linkách navíc lidé bez lístku musí nastupovat do konkrétního vagonu. Před třemi dny už udělali zástupci společnosti Kordis první kontrolní akci změn mezi Blanskem a Brnem. „Zkontrolovali jsme třiadvacet vlaků a asi tři tisíce cestujících, jen tři pasažéři jeli načerno a deset lidí si sedlo do jiného vagonu,“ vyčíslil ředitel společnosti Jiří Horský.

Nákup vlaků

Třicet sedm nových vlaků za skoro sedm miliard korun si objednal kraj. Cestující se jimi svezou na linkách nejpozději od roku 2023. „I na ostatních tratích budeme chtít od dopravců alespoň srovnatelná vozidla,“ nastínil Hanák.

Online reportáž