Na pranýři je hlavně linka S2 mezi Brnem a Blanskem. Historické soupravy tam jezdí od prosince po roční výluce na čerstvě opraveném koridoru za miliardy korun. Moderních vlaků je zatím málo. Cestující tak kromě nablýskaných modrých Panterů a červených souprav Moravia často vozí lokomotivy a vagony staré desítky let. Například takzvaní Plecháči nebo Esa.
„Jak vypadají z venku a zevnitř, je jedna věc. Mně ale hlavně vadí to, že u nich často nejdou otevírat dveře. Stalo se mi to už několikrát. Problémové bývají označené, ale někdy ne. S nimi má pak kolikrát co dělat dospělý chlap. Ženy, děti nebo staří lidé nemají šanci,“ řekla Deníku například Markéta Kalová z Adamova na Blanensku.
Vystupování popsala jako nebezpečné. „Několikrát jsem na schůdkách uklouzla. Mám po operaci kolene, při cestě do Blanska k lékaři jsem na vlak odkázaná. Nízkopodlažních souprav zatím jezdí naprosté minimum,“ všimla si. Na České dráhy napsala stížnost.

Podobné zkušenosti mají také další cestující. Například Luboš Dokoupil ze Šebetova na Blanensku. Minulý týden jel z Brna do Letovic a u staré soupravy byly v prvním vagonu zablokované dveře. „Lidi pobíhali po nástupišti jako pominutí a nemohli se do vlaku dostat. Průvodčí mlátil do dveří,“ poznamenal muž.
VÝSTUP V KUNG-FU STYLU
Další z cestujících uvedla, že při cestě z Blanska do Adamova musel průvodčí jedny dveře otevřít silným kopem. Kdyby tam nebyl, musela by žena zřejmě pokračovat v jízdě až na další stanici.
Naopak Jan Nečas z Blanska dosud na problém nenarazil. „Jezdím těmi soupravami pravidelně. Určitě to není žádná hitparáda, ale ještě se mi nestalo, abych dveře neotevřel. Pokud tedy nejsou polepeny a uzamčeny jako nefunkční. Což se stává hlavně z důvodu dodatečné bezpečnostní signalizace na staré dveře, které na to nebyly z výroby připraveny. Pak to nefunguje a četa raději dveře vyřadí a uzamkne,“ uvedl.
Olej do pomyslného ohně přilila pondělní nehoda, kdy na Blanensku při vystupování zachytil muže rozjíždějící se vlak. Podle prvotních informací železničářů nemohl ve stanici otevřít dveře a šel proto k dalším. Mezitím se ale vlak rozjel a při výstupu ho následně zachytil.
„Pondělní událost se vyšetřuje. Podle prvních zjištění nebyly nástupní dveře v poruše. Jedná se o typ takzvaných otočných dveří, které jsou vybaveny blokováním proti otevření podle norem Mezinárodní železniční unie, tedy od rychlosti pět kilometrů v hodině,“ informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Potvrdil, že na tento typ dveří si cestující na jihu Moravy v současnosti stěžují.

A výtky zní také od některých zaměstnanců. „Nouzové nasazení starých souprav z dálkové dopravy na regionální linky před výměnou za moderní stroje není ideální. Nešťastní jsou z toho všichni. Cestující, vlakvedoucí i průvodčí. Ti problémy s otevíráním dveří řeší prakticky na každé směně. Je to ostuda,“ řekl Deníku jeden ze železničářů, který si přál zůstat v anonymitě. Redakce jeho jméno zná.
ČEKÁNÍ NA NOVÉ VOZY
Jihomoravský kraj si u plzeňské společnosti Škoda Transportation před časem objednal jednatřicet čtyřvozových a šest dvouvozových moderních souprav Moravia za bezmála sedm miliard korun. Zatím je hotový zlomek. Jejich výroba a uvedení do provozu má však několikaměsíční zpoždění. Podle mluvčí Jihomoravského kraje Aleny Knotkové je aktuálně v provozu šest takových jednotek. Tento týden má na trať vyrazit první z čtyřvozových souprav. Podle informací Deníku má jet z Brna do Letovic.
„Šest krátkých souprav Moravia jezdí u některých spojů na linkách S2 a S3. Dále pak na lince S51 Šakvice – Břeclav. Některý ze spojů zajede až do Hodonína,“ informovala mluvčí Knotková.

Na lince S2 jezdí staré soupravy mezi Brnem a Letovicemi na Blanensku. Podobné je to na lince S3. Ta je jednou z páteřních v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. Vede napříč krajem a s celkovou jízdní dobou téměř dvě hodiny. Obslouží města od Tišnova po Břeclav včetně zastávky v Brně.
„Kdy se do provozu dostanou další moderní soupravy Moravia, nelze přesně určit. Část z nich je již hotová. Čeká se na povolení zkušebního provozu Drážním úřadem,“ sdělila Knotková. Všechny objednané soupravy má kraj převzít do konce dubna.