VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Jablonský.
1

Fotbalista Zbrojovky Jablonský ukončil kariéru

Poškozený les - ilustrační snímek
1

Moravu potrápil silný vítr. Lámal stromy, odnášel střechy, přerušil elektřinu

Opilý muž vedl dvě malé děti. Policie mu naměřila téměř tři promile

Brno /VIDEO/ – Dvě malé děti vedl v pondělí po hlavním nádraží opilý muž. Protože na tramvajovém nástupišti nejistě balancoval a v jednu chvíli málem spadl do kolejí, zavolali svědci, kteří se báli především o bezpečí tříletého a čtyřletého dítěte, strážníky.

AKTUALIZUJEME

Auto u kluziště je nelegální, provozovateli hrozí opakovaná pokuta. Musí zmizet

Brno – Auto jako reklama u kluziště u sochy Jošta na Moravském náměstí je nelegální. V historickém centru města být nesmí, městská část Brno-střed ji musí odstranit. Pokud to provozovatel městské části neudělá, hrozí provozovateli kluziště správní řízení i opakovaná pokuta.

Brněnská zoo nabídne VIP prostor i novou výstavu

Brno – Svatba, oslava narozenin nebo firemní večírek. Možnost uspořádat společenskou událost přímo v brněnské zoo budou mít lidé od příštího roku. Vedení zoo se pro tyto příležitosti rozhodlo postavit nové prostory. „Lidé se budou volně pohybovat po zoo a zároveň slavit v uzavřené budově. Nebudou tím rušit zvířata v okolí,“ vysvětlil ředitel Zoo Brno Martin Hovorka. 

Směna bytových domů za pozemky pro stadiony nebude. Nájemníci si oddechnou

Brno /FOTOGALERIE/ - Domy nesměníme, rozhodli v úterý brněnští zastupitelé. Jednali o osudu devíti nájemních domů, které chtělo vedení města dřívě vyměnit za pozemky podnikatele Libora Procházky u Lužánek. Podle plánů na nich měl vzniknout stadion. Nájemníci jsou tak nyní v bezpečí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT