S nástupem omezení kvůli koronaviru byla pro ně dovážka na konkrétní adresy jedinou možností. Upravili také systém objednávek a vylepšili e-shop, v němž si zájemci snadněji vyberou druh masa k požadované přípravě i velikost vakuovaného balíčku. Například porci steaku v kuchyňské úpravě pak stačí jen hodit na gril. „Je to jednodušší a rychlejší pro zákazníky i pro nás. Ze začátku to bylo náročné, vozili jsme i do jedenácti večer. Trasy jsme ale vychytali a vytvořili jsme si týdenní mapu rozvozů. Teď to funguje lépe než u kdejaké přepravní společnosti, jezdíme na čas,“ usmívá se Škoda.

Podobný servis je na Moravě ojedinělý. Jak říká, farmáři jako pojízdné prodejny nabízejí spíše velké třeba desetikilogramové balíčky masa. Obavy z toho, že hovězí lidé před koupí chtějí vidět na vlastní oči, se ale Škodovým nepotvrdily. „Základem je důvěra zákazníků, že od nás dostanou kvalitu. Když jim chutná, nejenže si objednají i příště, ale doporučí vás dál,“ říká devětadvacetiletý muž, který k farmaření tíhl odmalička.

Zdroj: DeníkByť v Česku podle statistik o spotřebě hovězí stále značně zaostává za vepřovým a drůbežím, o odbyt Škodovi nemají nouzi. Naopak. Z Odunce na Třebíčsku rozváží plná dodávka maso v týdenních intervalech od Telče až k Brnu a Hustopečím a okruh postupně rozšiřují. „Začíná grilovací sezona, ale steaky se nám rychle vyprodávaly i v lednu. Populární jsou třicet dní vyzrálé Tomahawky z části vysokého roštěnce, světově oblíbený T-Bone nebo Rib Eye steak,“ vyjmenovává Škoda.

Maso zraje na hácích

Jak dodává, na farmě připravují nejrůznější výseky masa, hovězí je totiž podle něj ideální k ochutnávce. „Je to jako s vínem, poznáváte různé druhy, nové chuti a zážitky. Každá část masa je jiná podle namáhání svalstva. A tuk v něm je nositelem chuti," vysvětluje.

Maso nechávají zrát suchou metodou - visí na hácích, kde postupně usychá a vyzrává zhruba čtyři týdny při teplotě kolem nuly. „U hovězího platí princip, čím déle maso zraje, tím chutnější na talíři bude. Je to trochu věda,“ podotýká.

Škodovi ukazují, že i tradiční farmaření může jít naproti moderním trendům. Lidem na internetu nabízejí i zajímavé recepty, pro příznivce chystají vlastní farmářský merch – tedy reklamní předměty a oblečení, jako trička, kšiltovky či mikiny.

Farma Škodovi

V Odunci na Třebíčsku navázali na rodinnou tradici. Rodina Škodových se věnovala zemědělství už před kolektivizací. V roce 1992 převzali majetek zpět a hospodářství obnovili.

Před třemi roky začali prodávat hovězí maso plemene Aberdeen Angus, jednoho z nejrozšířenějších masných plemen skotu na světě.

Pro steaky z tohoto plemene je typické lehké mramorování mezi svalem, máslová chuť.

Kapacita stájí je asi 140 kusů dobytka, poráží mladé býky do dvou let při váze asi 750 kilogramů.

Maso a výrobky nabízejí nejen přímo na farmě, objednávky přes e-shop zavážejí až k zákazníkům domů.