Cestující, kteří pojedou vlakem například z Brna do Blanska, se v příštích letech svezou v nových vozech. Krajští zastupitelé ve čtvrtek schválili nákup sedmatřiceti nových elektrických vlaků. Vyrobí je firma Škoda Transportation. Kraj bude první, kdo si vlastní vlaky pořídí. „Nyní jezdí po železnici vlaky, jejichž stáří dosahuje až padesáti let. Jsem rád, že jsme zase blíž nákupu nových vozů,“ řekl sociálnědemokratický náměstek hejtmana Roman Hanák.

Rozhovor na konci týdne s náměstkem hejtmana JMK Romanem Hanákem
Dražší vlak? Z velké části doprava zlevní, říká náměstek hejtmana Roman Hanák

Nejpozději od roku 2023 nové soupravy pojedou na linkách S2 z Brna do Blanska a Křenovic horního nádraží a S3 z Brna do Tišnova a Břeclavi. Pro nákup hlasovalo třiapadesát z devětapadesáti zastupitelů. Zdrželi se někteří zástupci hnutí ANO včetně předsedy klubu Petra Vokřála nebo náměstek hejtmana za TOP 09 Jan Vitula.

Vokřál upozornil, že je jasno pouze o strojích na nejvytíženějších linkách. „Hlasovali jsme o nákupu vozidel pro menší polovinu jižní Moravy. Není jasné, jak se bude vozový park modernizovat ve zbytku kraje,“ zmínil Vokřál.

Vadilo mu také, že nejsou zřejmé podmínky provozu v příštích letech. Dopravce, který bude nové vlaky obsluhovat, vzejde ze soutěže, již představitelé kraje teprve zadají.

Kromě Škody se do výběrového řízení přihlásila ještě švýcarská firma Stadler. Její nabídka byla o čtyři sta milionů korun levnější, ale kvůli nesplnění podmínek ji hodnotitelé vyřadili.

Třeba zastupitel za Starosty pro jižní Moravu Drago Sukalovský naznačil, že pokud by kraj nákup neodsouhlasil, nic by se v nejbližší době nezměnilo. „Dál bychom třeba z Kuřimi jezdili ve vagonech přezdívaných Honeckerova pomsta,“ prohlásil.

Do jedné třídy mateřské školy Laštůvkova v brněnské Bystrci v minulém týdnu zateklo.
Rekonstrukce školky Laštůvkova v Bystrci: žena své dítě raději odhlásila

Ředitel koordinátora dopravy v kraji firmy Kordis Jiří Horský upozornil, že České dráhy jsou nyní na hranici kapacity vozového parku. „Do Hustopečí po elektrifikaci pojedou soupravy jednou pro 140 lidí, podruhé pro čtyři sta,“ poukázal.

Jihomoravský kraj jde jiným směrem než ostatní kraje, které objednávají dopravce s vlastními vlaky. „Má to výhodu, že kraj bude mít stav vlaků pod kontrolou. Na druhou stranu technologii je potřeba udržovat, aby časem soupravy nebyly pro ostudu. To je zátěž,“ zhodnotil ekonom Petr Pelc z firmy Cyrrus.


NEJVĚTŠÍ NÁKUP


Nákup vlaků je největší investice v historii kraje. Náklady jsou téměř 6,7 miliardy korun, 5,5 miliardy pokryje dotace z Evropské unie. Potvrzení dotace Hanák očekává do konce listopadu.

Na svůj podíl si kraj vezme úvěr 1,16 miliardy. Zastupitelé navíc schválili přijetí krátkodobého úvěru na 3,3 miliardy. „Je to polštář, který budeme mít na proplácení faktur. Nevíme, jestli nám Škoda bude vlaky dodávat po pěti, nebo po deseti,“ vysvětlil Hanák.

Živý řetěz mezi náměstím Svobody a Malinovského náměstí
Ruku v ruce i po třiceti letech. Lidský řetěz spojil náměstí

Do jedenatřiceti vozů se vejde 310 sedících cestujících a šest vozů pojme 140 sedících lidí. „Kromě nákupu souprav je součástí zakázky i jejich plný servis po dobu třiceti let,“ popsal Hanák.

Opoziční lidovecký zastupitel Stanislav Juránek zmínil, že už při založení integrovaného dopravního systému se Jihomoravský kraj vymykal. „Jsme jediní, kdo upřednostňuje železniční dopravu před autobusy,“ shrnul.

Nákup vlaků pro Jihomoravský kraj
kolik: 37 nových elektrických vlaků, 31 pro 310 sedících cestujících, 6 pro 140 sedících cestujících
kdo je vyrobí: Škoda Transportation
cena: takřka 6,7 miliardy korun, 5,5 miliardy pokryje dotace z Evropské unie, 1,2 miliardy si vezme Jihomoravský kraj úvěr, plus 3,3 miliardy krátkodobý úvěr na proplácení faktur
kde budou jezdit: linka S2 (Křenovice – Brno – Blansko); linka S3 (Břeclav – Brno – Tišnov)
odkdy: všechny nejpozději od roku 2023
hlasování: 53 zastupitelů pro, 6 se zdrželo