Kvůli očekávaným předčasným volbám mají strany na předvolební kampaň přibližně dva měsíce. Většině politiků to ale nevadí. A někteří zkrácenou kampaň dokonce vítají. „Otevírá se tím prostor pro malé strany. Ty totiž nemají miliony na propagaci," řekla jihomoravská šéfka Strany zelených Jana Drápalová.

Rychlá volební kampaň nevadí ani komunistům. „Alespoň bude intenzivnější. My nemusíme vymýšlet nic nového, naše politika je dlouhodobě jasná," sdělil Vojtěch Adam, který v předchozích krajských i parlamentních volbách vedl kandidátku strany.

Podobný názor má i náměstek jihomoravského hejtmana a sociální demokrat Václav Božek. „Tři měsíce nejsou žádný stres. Právě ty jsou vždy nejdůležitější," sdělil.

Jihomoravským občanským demokratům zkrácený termín nevadí kvůli kampani, ale kvůli sestavení kandidátky. „Je to náročnější. Jen na jižní Moravě budeme vybírat mezi zhruba sedmi sty lidmi," řekl krajský šéf strany Jiří Kadrnka. Přitom právě v čele kandidátky občanských demokratů nejspíše stane nestraník: exministr školství Petr Fiala.

Z podzimního termínu nemá strach ani krajská TOP 09. „Každou volební kampaň připravujeme rok dopředu," sdělil Jan Vitula, který vedl stranu do posledních krajských voleb.

Kromě billboardů Ano 2011 se v kraji už objevily i billboardy Zemanovců. „Nejsou součástí volební kampaně. Před dvěma týdny jsme nevěděli, že budou předčasné volby. Billboardy jsme připravili na podporu petiční kampaně kvůli přijetí zákona o prokázání původu příjmů a majetku," informoval předseda jihomoravských Zemanovců Marian Keremidský.

Podle Keremidského jsou členové jeho strany rádi, že jim takto vyšlo načasování. „Už teď visí ve městech billboardy, které zviditelňují naše hodnoty. Ty předvolební lidé uvidí až později," informoval.

Situaci si chválí i jihomoravský lídr Ano 2011 Jiří Zlatuška. „Předvídali jsme to. Jsme začínající politická strana, chceme se zviditelnit, a proto myslíme dopředu," řekl bývalý rektor Masarykovy univerzity a exsenátor Zlatuška.

Jediní, kdo mají výraznější obavy ze zrychlené přípravy kampaně, jsou na jižní Moravě lidovci. „Je to velmi, velmi náročné. Náš volební štáb se už tři týdny na parlamentní volby připravoval, nějaké plochy pro billboardy už máme rezervované. Stejně jsme ale pořád na startovní čáře," řekl krajský tajemník strany Pavel Hořava.

Volebních billboardů z center měst letos ubude. Tvrdí to brněnský marketingový odborník Tomáš Zindulka. „Aby si strany stihly zajistit atraktivní reklamní plochy, musí si je zamluvit co nejdřív. Proto si myslím, že při předčasných volbách se politici objeví spíše na okrajích měst. Například místa na dálnici D1 jsou zamluvená už několik měsíců dopředu," upozornil Zindulka.

Právě toto lidem nevadí. Naopak. „Jsem ráda, že okolí dálnice, centrum Brna a jeho okolí tentokrát nebude plné tváří nejrůznějších politiků. A jejich vzájemných útoků," řekla například Nataša Holubová z Brna.

Podle Zindulky čeká strany problém i kvůli předvolebním letákům. „V kampaních jde o čas, roli hraje každý den. Strany si proto budou muset připlatit hlavně za tiskárny, které kvůli nim odloží ostatní zakázky. Podle mého dají až o třetinu víc," poznamenal.