Naspodu žebříčku se například ocitla Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci na Hodonínsku, kde neuspělo v řádném termínu z matematiky dvaadvacet z třiadvaceti studentů. Přitom předmět je nepovinný, místo něj můžou zkoušku skládat z cizího jazyka. „Jde o žáky, kteří moc v oblibě matematiku nemají. Chodí k nám na hotelovou školu, kde spíše využívají právě jazyk. Přesto si raději zvolí maturitní zkoušku z matematiky, byť na to nemají. V žádném případě se nejedná o komplexní problém výuky," hájí se ředitel školy Libor Marčík.
maturity z matematikyVýsledky řádného termínu maturity z matematiky ve vybraných školách v kraji:
Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec:
- neuspělo 22 z 23 (96 %)
Střední škola a základní škola Tišnov: 9 z 12 (75 %)
Střední pedagogická škola Boskovice: 8 ze 14 (57 %)
Podle náměstka jihomoravského hejtmana pro školství Stanislava Juránka však nejde vinu házet jen na studenty. „Je to o stavu systému. Jednou je matematika povinná, podruhé zase ne. Musí se jasně nastavit, jak matematiku učit a z čeho mají děti maturovat. Vzdělávací program ministerstva je ve velmi špatném stavu. Není proto divu, že někteří pedagogové odchází ze středních raději na vysoké," upozornil.
Zároveň dodal, že kraj se současným stavem hodlá bojovat. „Výuku matematiky na našich školách posílíme. Ředitelé se musí snažit ji zkvalitnit. Proto jsme už vypsali projekty na doškolování učitelů. Bez kvalitních pedagogů změn nedocílíme," podotkl náměstek.
S tím souhlasí i ředitel brněnské Obchodní akademie Eldo Jaromír Pragač, kde letos v řádném termínu matematické zkoušky neuspělo šest žáků ze sedmi. „Učitelé se pořád musí zaměřovat na něco jiného, je to na přípravu hodně náročné. Do vzdělávacích kurzů se určitě zapojíme. Jde například o způsob pokládání otázek při zkouškách," vysvětlil Pragač.
Podle něj je však vždy rozhodující úroveň žáka. „A jejich chuť se učit. Většina z nich spoléhá, že zkoušky nějak zvládnou," dodal.
Nově se do pomoci školám zapojí také Česká školní inspekce. Zaměří se na školy se špatnými výsledky při maturitách a výuku matematiky. „Že tyto instituce dopadají dlouhodobě špatně, znamená, že potřebují podporu. Chceme přispět ke zlepšení, proto jsme si dali za úkol dohlédnout právě na výuku matematiky, která je pro děti největší problém," zhodnotil náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Doplnil také, že seznam škol, které navštíví, vytvoří až po pondělním zveřejnění výsledků opravných termínů maturitních zkoušek.
Maturita z matematiky letos trápila i devatenáctiletou studentku Martinu Skoupou. „Cermat mohl test sestavit jednodušeji. Měla jsem velký problém splnit zadaný časový limit. Matematiku jsme měli jen dvě hodiny týdně a to je na přípravu opravdu málo," zlobila se Skoupá.
Gymnazisté mají i dvojnásobný počet hodin. To se středním školám nelíbí. „Ministerstvo školství propaguje gymnázia. Máme rozdílné počty hodin a stejnou zkoušku. Přitom se celá republika bouří, že se děti na řemeslné obory nehlásí," přiblížil ředitel Střední školy a Základní školy v Tišnově Rudolf Mašek, kde letos neuspělo devět žáků z dvanácti.
Studenti si přitom mohou volit, jestli odmaturují z matematiky, nebo cizího jazyka. Pevně daná je jen čeština. Z této společné části píšou didaktické testy a skládají ústní zkoušky, jejichž přípravu už pátým rokem zajišťuje právě organizace Cermat. Ostatní maturitní předměty pak vybírají podle oborového zaměření.