Ministerstvo proto usiluje o zařazení obou komunikací do sítě páteřních silnic, kam v současnosti patří právě D1. „Tento přesun klíčové spojnice Brna a Prahy na dálnice na severu jsme naplánovali hlavně kvůli penězům. Na páteřní síť totiž dává evropská komise peníze přednostně. Jednání jsme ale ještě neuzavřeli,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Zatím navíc není ještě jisté, kolik přesně bude R43 stát. Je rozdělená na čtyři úseky. Jen pro první z nich mezi Kuřimí a Troubskem se počítá s osmi miliardami korun.

Plán její stavby ale čelí kritice proto, že má vést přes brněnské Bosonohy a Bystrc.

Proti zakreslení této trasy do brněnského územního plánu Brna nesouhlasí například zastupitelka za opoziční zelené Jana Drápalová. „V Bosonohách už nyní znečištění překračuje zákonné limity. Město by mělo prvně nechat vypracovat analýzu, zda je skutečně možné R43 v takto zasaženém místě stavět,“ zdůraznila Drápalová.